Moravskoslezská metropole Ostrava plánuje velký krok směrem k udržitelné dopravě. Už v roce 2026 se v ostravských ulicích objeví první vodíkové autobusy MHD a spolu s nimi také nová vodíková plnička. Ta nebude sloužit jen městským autobusům, ale i dalším zájemcům o vodíkovou mobilitu.
Vodíkový autobus u čerpací stanice · Foto: Solaris
Ostrava v závěsu za evropským trendem
Asi nikoho nepřekvapí, že Ostrava dlouhodobě patří mezi nejzatíženější města v Česku co se týče kvality ovzduší. Právě proto tady v posledních letech vznikají projekty, které mají tento nelichotivý titul změnit. Zavedení vodíkových autobusů je jedním z hlavních kroků, jak se Ostrava chce přiblížit moderním západním metropolím. Praha nebo Brno jsou v této oblasti teprve na začátku, Ostrava ale ukazuje, že se nebojí být průkopníkem.
Váháte mezi elektrem a vodíkem?
Možná už teď využíváte některý z více než 350 autobusů ostravského dopravního podniku, které jezdí na elektřinu nebo CNG. V loňském roce byl slavnostně odstaven poslední „naftař“. A proč teď vodík? Hlavní výhoda leží v delším dojezdu na jedno natankování oproti elektrickým autobusům a rychlejšímu procesu doplňování paliva. Pro Ostravu jako rozlehlé město je to z hlediska plánování provozu velký benefit.
Kdy a kde vznikne vodíková plnička?
Letos už Dopravní podnik Ostrava vyhlásil výběrové řízení na výstavbu vodíkové plnící stanice. Ta vyroste v areálu přestupního uzlu Hranečník, kde se setkávají autobusy, tramvaje i trolejbusy. Takové řešení umožní nejen tankování autobusů MHD, ale nově také osobním a firemním vozům na vodík. Zároveň se předpokládá, že samotná dodávka vodíku bude vybrána v průběhu léta 2025.
Co všechno plnička nabídne?
- Zásobníky s technologií mezizásobníků pro rychlé a bezpečné plnění
- Možnost doplnit i další vodíková vozidla – nejen autobusy MHD
- Během několika let potenciál výroby zeleného vodíku přímo na místě z obnovitelných zdrojů
První etapa výstavby si podle města vyžádá investici přes 150 milionů korun, z toho většinu tvoří evropské dotace. Plánovaná stanice má tak otevřít dveře nejen městu, ale i firmám, které o vodík projeví zájem.
Ostrava myslí dál: Vodík pro firmy, taxikáře i soukromníky
Jedním z cílů projektu je umožnit rozvoj vodíkové mobility nejen městu, ale i dalším uživatelům. Už nyní přibývá v Praze i Ostravě firem, které vodíková auta testují (např. ČEZ, Skupina UdiBee, taxikáři aj.). Nová plnička jim umožní jednodušší provoz a může dát impuls trhu s osobními vozy na vodík do dalších let. Ostravský primátor Tomáš Macura podotýká, že tuto roli město vnímá jako důležitou, podobně jako když před deseti lety podporovalo nástup elektromobility.
„Vodíkové autobusy jsou klíčovým prvkem Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), který Ostrava nedávno schválila. Naším závazkem je do roku 2030 snížit emise CO₂ o 55 % oproti roku 2000. Veřejná doprava musí jít příkladem a podpořit nové technologie v praxi,“ dodává Macura.
Co znamená vodíková budoucnost pro běžné Ostraváky?
- Čistější ovzduší a tišší provoz MHD
- Větší pestrost nabídky zelené dopravy v regionu
- Možnost využít vodíkovou plničku i pro soukromé a firemní vozy
- Inspiraci pro další česká města
Pro všechny, kdo sledují trendy městské mobility, je tahle změna rozhodně tématem, které stojí za to sledovat (a možná si článek uložit!). Pokud provozujete flotilu firemních vozidel, nebo uvažujete o vodíkovém autě do budoucna, Ostrava vám nově nabídne konkrétní řešení, které v roce 2025 v Česku zatím nemá obdoby.