Vláda zveřejnila seznam aut, která nikdy nemusí na STK. Je mezi nimi i vaše?

Technickou kontrolu musí v České republice absolvovat téměř každý řidič, ale existují výjimky, kdy na STK opravdu nemusíte. Podívejte se, zda se některá z nich netýká právě vašeho auta.

Technická kontrola je v České republice povinností, která se týká většiny majitelů automobilů – bez platného potvrzení nesmíte své vozidlo používat na veřejných silnicích. Málokdo ale ví, že existují výjimky. V některých případech STK řešit nemusíte – a možná se to týká právě vás.

Kdy nemusíte na technickou kontrolu? Nejčastější případy

Většina z nás absolvuje STK automaticky každé dva roky, protože bez razítka by na silnici vyjela jen málokterá Škoda nebo Fabia od sousedů. Přitom český zákon myslí i na situace, kdy se jí lze zcela legálně vyhnout. Kdo tedy může ušetřit čas i peníze?

1. Vozidla vyřazená z provozu

  • Pokud je vaše auto dočasně nebo trvale odhlášené z provozu a oficiálně není registrované pro veřejné komunikace, STK absolvovat nemusíte.
  • Pozor – takové auto nesmí být ponecháno na běžném parkovišti ani na ulici, legálně ho lze mít jen na soukromém pozemku, například ve vaší garáži nebo na dvoře.
  • Chcete-li s vozidlem opět na silnice, před opětovnou registrací musíte technickou kontrolu doložit.

2. Vozidla mimo silniční provoz

STK se netýká ani těch aut, která nikdy nevyjedou na veřejné komunikace – například letadlové tahače na Ruzyni nebo speciální stroje v areálech velkých firem a na polích. Taková vozidla spadají do zvláštní kategorie a technické kontroly se jich netýkají.

Cizí značky = česká STK neplatí

V Česku nemusí technickou kontrolu absolvovat ta auta, která mají zahraniční registraci. Pokud tedy například jezdíte s autem s polskou, slovenskou nebo německou značkou, STK platí podle pravidel domovské země.

Praktický příklad: Německý vůz s platným TÜV (německá obdoba STK) může v ČR legálně jezdit, i když na české stanici nikdy nebyl. Ale pozor – auto nesmí v ČR zůstávat bez registrace déle než 6 měsíců v kalendářním roce. Pak už je nutné jej přihlásit v českém registru vozidel. Nedodržením tohoto pravidla riskujete pokuty a komplikace – například s pojištěním.

  • Výjimky platí například pro studenty, pendlující zaměstnance nebo vozy, které slouží pouze k prodeji – vždy ale musíte mít doklady, které doloží, proč je auto mimo českou registraci.

Německu odpovídá STK systém TÜV.

3. Trvalé vyřazení do zahraničí

Pokud jste své auto přestěhovali natrvalo do zahraničí a máte ho registrované například na Slovensku nebo v Rakousku, česká STK pro vás přestává platit. Technický stav auta pak kontrolují úřady v nové domovské zemi – třeba na slovenské STK v Bratislavě nebo v rakouské pobočce.

Jak je to se STK v Evropě a ve světě?

Většina evropských států vyžaduje periodickou technickou prohlídku vozidel – Francouzi mají každé dva roky Controle Technique, v Nizozemsku je to kontrola APK, u nás STK. Frekvence záleží hlavně na stáří vozu a místních pravidlech. Výjimku tvoří některé státy v USA, kde technická prohlídka vůbec není povinná.

Ve Francii je „Controle Technique“ povinná.

Souhrn – kdo opravdu nemusí na STK?

  • Auta, která nejsou registrována pro silniční provoz v ČR (například vozy skladované na soukromém pozemku)
  • Speciály a pracovní stroje používané mimo veřejné komunikace
  • Vozidla se zahraničními značkami (za určitých podmínek)
  • Auta trvale vyvezená a registrovaná jinde v Evropě

Pokud přemýšlíte, zda se toto týká právě vašeho auta, doporučuji vždy ověřit aktuální podmínky na registru vozidel nebo u vaší pojišťovny. Pravidla pro STK se totiž v Česku občas mění a úřady na formality dohlížejí stále pečlivěji.

Máte zkušenosti s výjimkami STK?

Napište svůj příběh nebo tip do komentářů. Sdílené zkušenosti často pomůžou ostatním vytěžit z výjimek maximum, ať už jezdíte častěji k sousedům na Slovensko, nebo máte doma veterána na přívěsu.