Většina Čechů si přeje zrušení zákazu spalovacích motorů. Kdo je proti a proč?

Podle aktuálního průzkumu by 70 % Čechů zrušilo plánovaný zákaz spalovacích motorů v EU od roku 2035. Proč? Výsledky ukazují rozdíly podle věku, příjmu i vzdělání. Zjistěte, jak Češi skutečně smýšlejí a co rozhoduje.

Zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem, který má v Evropské unii oficiálně platit od roku 2035, rozděluje českou veřejnost. Pokud sledujete debatu kolem elektromobility, možná jste si všimli, že spíš než nadšení vidíme u Čechů obavy a otázky. A to potvrzuje i nový průzkum mezi tisícovkou řidičů. Kdo zákazu fandí, a pro koho je naopak nepřijatelný?

Co si o zákazu myslí řidiči různých generací?

Podle ankety, kterou provedl známý prodejce aut ve spolupráci s agenturou Innofact mezi 1008 českými řidiči, by plných 70 % lidí zákaz zrušilo nebo alespoň odložilo. Zajímavý je přitom generační rozdíl. Mezi řidiči staršími 40 let považuje úplné zrušení zákazu za správný krok skoro polovina dotázaných (49 %).

Mladí Češi do 30 let jsou ale o něco otevřenější změnám – třetina z nich (30 %) by zákaz pouze odložila, a každý čtvrtý (24 %) podporuje platnost současného evropského nařízení.

Proč je tolik lidí proti zákazu?

Češi často argumentují cenou elektromobilů, dostupností veřejných dobíjecích stanic a vůbec celkovou připraveností infrastruktury. Zvýšené náklady na pořízení nového elektromobilu, které si může dovolit jen část domácností, jsou důvodem, proč hlavní odpůrci zákazu přicházejí z řad nízkopříjmových skupin a méně vzdělaných řidičů.

U lidí s příjmem pod 38 000 korun měsíčně je pro zrušení zákazu více než polovina odpovídajících (51 %). Pro mnohé je i v roce 2025 „elektroauto“ stále synonymem pro „drahý luxus“ – zejména mimo Prahu a Brno, kde zatím není infrastruktura na úrovni západní Evropy.

Kdo jsou největší zastánci zákazu?

Vzdělanější a bohatší Češi vidí v přechodu na elektromobilitu nejen ekologický smysl, ale i příležitost, jak ušetřit na provozu, a pozitivní krok do budoucnosti. Jen 35 % Čechů s maturitou a 36 % s vysokoškolským diplomem by chtělo zákaz úplně zrušit.

Zajímavostí je, že mezi řidiči se základním či odborným vzděláním (typický výuční list) je naopak 53 % pro zrušení omezení. Přesto právě mladší vzdělanější generace častěji přemýšlí o elektru jako o běžné volbě — hlavně ve městech, kde je infrastruktura dostupnější.

Vyplatí se čekat na rok 2035?

Pro řadu běžných rodin je představa povinného přechodu na elektromobily zatím daleko za horizontem. Dostupnost, cena, ale i servis nebo životnost baterií zůstávají tématy číslo jedna. Zatímco v Norsku nebo Německu už jsou elektromobily běžnou součástí ulic, v českých krajích jsme zatím rezervovanější – i kvůli odlišným možnostem a prioritám.

Do roku 2035 nás ale čeká ještě řada diskusí a možná i změn. Pokud patříte ke skupině, která elektroauta zvažuje, sledujte vývoj v českých značkách jako Škoda nebo Tatra – právě ony mohou udávat směr dostupné elektromobility i u nás.

Závěr: Jaký máte názor vy?

Je zrušení zákazu tou správnou cestou, nebo dává smysl přijmout moderní trendy a otevřít se elektromobilitě? Každý z nás bude během následujících let stát před volbou – ať už jako řidič, zákazník, nebo rodič, který chce to nejlepší pro své děti i planetu. Nezapomeňte se k tématu vrátit — elektromobilita v roce 2025 rozhodně není buzzword, ale reálné dilema každého z nás.