V Česku rostou počty elektrobusů: Ústí nad Labem rozjíždí vlastní test

Česká města stále více investují do elektrobusů. Ústí nad Labem nově testuje moderní elektrický autobus Scania s chytrým nabíjením. Dozvíte se, proč elektrobusy vítězí a co čekat v dalších letech.

Za poslední roky se v Česku stále častěji objevují autobusy na elektřinu. K dnešním několika desítkám stávajících vozů mají v nejbližších letech přibýt další desítky až stovky nových. S vlastním testovacím provozem teď nově přichází i Dopravní podnik města Ústí nad Labem.

Proč je zájem o elektrobusy v Česku na vzestupu

Snižování emisí, modernizace vozového parku i tlak na zlepšení ovzduší – to jsou důvody, které v poslední době výrazně mění strategii městské hromadné dopravy po celé České republice. Elektrické autobusy dnes nejsou jen vizí budoucnosti, ale reálnou součástí ulic v Ostravě, Pardubickém kraji i v pražské MHD. První vlaštovky navíc ukazují, že do několika let může elektrický pohon dohnat, a v některých případech i předčit, tradiční dieselové nebo CNG autobusy.

Ústecký pilot: Scania Citywide LF v ostrém provozu

Dopravní podnik v Ústí nad Labem si na dva měsíce vypůjčil plně elektrický autobus Scania Citywide LF. Tento moderní vůz bude nasazován na různé linky podle denního plánu – tak, aby se prakticky otestovala jeho použitelnost ve skutečných provozních podmínkách regionu.

Elektrobus zvládne podle výrobce, společnosti Scania, na městských trasách denně v průměru 138 kilometrů. S baterií o kapacitě 264 kWh ale zvládne i vzdálenost až 220 kilometrů na jedno nabití. Ještě před pár lety by vyšší nájezdy s elektromobily znamenaly nemalé limity, dnešní technologie je ale posouvají blíž běžné praxi.

Provoz v zimě? Skvělá příležitost na reálný test

Podle Jakuba Koláře, provozně-technického náměstka dopravního podniku v Ústí, je zimní období pro zkoušku elektrobusu záměrně vybrané – chlad je pro tyto technologie ta nejtěžší výzva. Cestující se budou moct osobně přesvědčit, jak vypadá bezemisní přeprava v praxi. Celý pilot zároveň poskytne dopravnímu podniku užitečné zkušenosti, které se můžou hodit při případných budoucích investicích a vyjednávání o dotační podpoře.

Chytré nabíjení – klíčová složka úspěchu

Moderní elektrobusy dnes často využívají možnost dobíjení na konečných zastávkách, kde během pauzy řidiče doplní energii – a to klidně i z trolejového vedení, bez potřeby ručního připojování kabelů. U ústeckého testu bude nabíjení probíhat v depu v Předlicích: ráno během přestávky i přes noc. Zajímavostí je zapůjčení přenosné chytré nabíječky, díky níž lze sledovat přesnou spotřebu elektřiny, optimalizovat dobíjení pro využití levného nočního tarifu nebo vzdáleně nastavit parametry tak, aby se nevyčerpala kapacita místní sítě.

„Pomocí chytré nabíječky je možné řídit nabíjení na dálku, nastavovat časování, hlídat spotřebu či předejít přetížení sítě v areálu. Plně vybitou baterii díky této technologii nabijeme za pět hodin,“ vysvětluje Marcel Demský, E-mobility Infrastructure Manager Scania CER.

Co očekávat v dalších letech?

V roce 2025 nás pravděpodobně čeká lavinový nárůst elektrobusů v českých městech. S moderními bateriemi, klesajícími provozními náklady a tlakem na čistší ovzduší může být autobus na elektřinu pro mnoho měst tou nejrozumnější volbou. Zvlášť když některé kraje už plánují výstavbu nových nabíjecích stanic a systémů pro hromadné nabíjení vozového parku.

  • Tip pro cestující: Všímejte si novinek na svých linkách – elektrobusy jsou tišší a často nabízí lepší komfort!
  • Pokud patříte mezi fanoušky moderní dopravy, zkuste sledovat weby dopravních podniků. Některé testovací elektrobusy bývají nasazovány na oblíbené linky, kde si je můžete „osahat“ sami.
  • Fun fact: První sériový elektrobus SOR EBN nasadili v Česku v roce 2010 – od té doby ujel přes 300 000 kilometrů. A to je teprve začátek české elektromobility!

Závěr

Trend je jasný: elektrobusy přestávají být raritou a postupně se stávají běžnou součástí každodenního života ve městech po celé ČR. Ústí nad Labem je jen dalším z řady měst, která se dávají do pohybu směrem k čistější a modernější dopravě. Zatím je na co se těšit.