Možná jste si během cest po Česku všimli, že klasických čerpacích stanic na benzín a naftu nijak dramaticky nepřibývá. Podle oficiálních dat přibylo v loňském roce pouze pět nových čerpacích stanic. Situace na trhu s palivy se však mění nejen pomalým tempem, ale i směrem – o poznání rychleji totiž rostou nabíječky pro elektromobily, stejně jako plnicí stanice pro LNG a CNG. A pokud se zajímáte o budoucnost mobility, možná vás potěší, že už letos by se na některých stanicích měl objevit konečně i vodík.
Jak to tedy je s klasickými „benzínkami“?
Podle evidence Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) jsme se během loňska dočkali mírného papírového poklesu počtu čerpacích stanic. Ve skutečnosti ale počet stanic spíše vzrostl, a to díky zpřísnění evidenčního systému ze strany MPO. K začátku ledna 2025 je v Česku 3 978 veřejných čerpacích stanic. Tato čísla z nás stále dělají jednu z nejhustěji čerpacemi pokrytých zemí ve střední Evropě. Ne všechny ale slouží běžným motoristům – vedle veřejných existují i neveřejné stanice určené například jen pro firemní flotily nebo klienty konkrétní společnosti.
Rychlé tempo růstu: elektromobily, LPG i CNG nabízejí nové možnosti
Zatímco „klasika“ přibývá pomalu, nabíječek pro elektromobily je alespoň třikrát tolik než v roce 2019. Podle evidence MPO fungovalo ke konci loňského září už 799 dobíjecích bodů. Největší podíl drží silné skupiny jako ČEZ (téměř 400 stanic), Pražská energetika (cca 300) a E.ON Energie (přes 130 nabíječek). Zaznamenali jste například novou „ultrarapidní“ nabíječku Pražské energetiky v Praze? Nabízí výkon 300 kW, což znamená, že váš elektromobil zvládne dobít z nuly na 80 % během třiceti minut. Ideální při rychlém nákupu v OC nebo na kávu po cestě do práce.
Rozvoj je patrný i u plniček na LPG a CNG. LPG stanic je v ČR už kolem 970, a CNG, které je oblíbené hlavně mezi řidiči autobusů nebo kamionů, přibylo loni o 11 nových plniček. Důvod? Stále rostoucí tlak na ekologii a snížení provozních nákladů, který oslovuje především dopravní firmy a města.
Budoucnost u čerpacích stanic? Vodík už na dohled
Možná nejzásadnější novinkou letošního roku je ale příchod vodíku na veřejné čerpací stanice. První stanice by měly být dostupné už teď během 2025. To je velký krok kupředu nejen pro osobní elektromobily, ale i pro rozmach vodíkových autobusů a nákladní dopravy. Česká vláda se netají plánem vybudovat základní síť vodíkových stanic do konce dekády. Pokud máte vůči novým technologiím otevřenou mysl, určitě sledujte novinky na stránkách Hospodářské komory či českých energetických firem.
Co to znamená pro běžné motoristy?
- Klasických čerpacích stanic máme stále dost, ačkoli jejich počty už nerostou závratnou rychlostí.
- Nabíjecí, plnicí a alternativní stanice přibývají napříč republikou rychleji než kdy dřív.
- Pokud zvažujete elektromobil nebo CNG/LPG vůz, infrastruktura rozhodně není překážkou – Česko patří k nejlépe pokrytým státům v regionu.
- Do několika let možná natankujete i vodík, a to až překvapivě blízko vašeho okresního města.
Vyplatí se sledovat vývoj – nejen kvůli ekologii, ale i úspoře
Pokles klasických stanic, rozmach elektromobiliy a nových technologií není otázkou několika měsíců, ale trend, který bude ovlivňovat ekonomiku, životní prostředí i komfort českých motoristů. Pokud chcete mít jistotu, kde natankujete nebo nabijete na svých cestách, doporučuji používat české aplikace jako Mapy.cz nebo portál Nabíjení.cz. Vývoj infrastruktury sledují pečlivě i velké firmy – takže i menší města a vesnice se v dohledné době dočkají své nabíječky či dokonce plničky na vodík.
Nepochybuji o tom, že právě změny v této oblasti budou ovlivňovat nejen nákupní rozhodování Čechů, ale i celou krajinu, kterou projíždíme.