V Česku je 700 nabíjecích stanic pro elektromobily. Co čekat dál?

Elektromobily v Česku mají už 700 veřejných nabíjecích stanic a kapacita zatím odpovídá potřebám. Co čekat v dalších letech a kde nejvíc přibývají nabíječky? Praktický pohled pro české řidiče.

Elektromobily v Česku zažívají obrovský nárůst popularity, a když se projedete například Prahou, Brnem nebo Ostravou, není výjimkou potkat Škodu Enyaq iV, Teslu či Hyundai Kona Electric. Možná si kladete otázku – stačí tady síť veřejných nabíječek? Aktuálně jich je u nás přesně 700, což pro rok 2025 znamená, že na jednu připadá zhruba osm elektroaut.

Jak je na tom Česko s infrastrukturou pro elektromobily?

Přesná čísla poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu: ke konci března evidovalo 700 veřejných nabíjecích stanic a celkem 1 310 nabíjecích bodů. To znamená, že pro každých osm elektrických aut tu máme jeden nabíjecí bod. Ve srovnání se západní Evropou je to stále krok za nimi, ale kapacita v tuhle chvíli pokrývá rostoucí poptávku.

Většinu nových stanic stavějí energetičtí distributoři. Největší podíl mají tradiční hráči:

  • ČEZ provozuje 38 % všech stanic
  • PRE 18 %
  • E.ON 11 %

Pokud preferujete rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC), pak vězte, že nejvíce těchto stanic provozuje právě ČEZ, následuje E.ON, PRE, ale také síť čerpacích stanic MOL nebo supermarket Lidl.

Kdo a kde dnes v Česku nejčastěji nabíjí?

Odpověď vás možná překvapí. Podle výzkumu Centra dopravního výzkumu nabíjí 30 % majitelů elektromobilů svá auta téměř výhradně doma. To znamená, že veřejné nabíjecí stanice stále nejsou tak zaplněné, jak byste čekali. Osobně to potvrzuji – z vlastní zkušenosti je během běžného pracovního dne většina stojanů na parkovištích nákupních center nebo sídlišt zatím volná.

Jak bude síť nabíjecích stanic růst dál?

Rozvoj elektromobility se zrychluje. Ročně přibývají tisíce nových elektroaut, a tak je jasné, že sítě nabíječek budou muset růst ruku v ruce. Z logiky věci je nejvýrazněji najdete tam, kde už jste zvyklí zastavit:

  • Supermarkety (např. Lidl, Kaufland, Globus a Penny Market)
  • Řetězce rychlého občerstvení (McDonald’s, KFC)
  • Nákupní centra po celém Česku
  • Tradiční čerpací stanice (Benzina, MOL, Shell)

Čím dál víc se nabíječky objevují i v rezidenčních oblastech či u nových bytových projektů. Velká města už plánují větší integraci sítě do městské infrastruktury – Praha například rozvinula projekt s PRE na výstavbu desítek veřejných rychlonabíječek přímo v uličním prostoru.

Na co by měli čeští řidiči myslet v roce 2025?

Pokud uvažujete o elektromobilu, nebo už ho máte, vyplatí se sledovat lokální mapy nabíjecích stanic – doporučuji třeba aplikace od ČEZ, PRE nebo komunitní platformu PlugShare. Samozřejmostí je, že síť poroste, ale mějte na paměti, že v době špičky (například před víkendem) může být u některých stanic plno.

Z osobní zkušenosti – zvláště u dálničních stanic vyplatí mít záložní plán a vědět, kde je nejbližší alternativa. U menších měst bývají nabíječky často úplně volné.

Závěrečný tip: Co je „wau“ na české síti nabíječek?

Víte, že už i některé kavárny a restaurace v regionech jako jsou Jižní Morava nebo Vysočina začaly nabíjení nabízet jako službu zdarma pro své hosty? To z cesty dělá opravdový zážitek – auto na kabelu, vy kávu a dobíjíte oba.

Infrastruktura pro elektromobily v Česku je na vzestupu a zatím krok za krokem zvládá držet tempo s poptávkou. Budoucnost je jasná – více aut, více nabíječek, více možností pro každého řidiče.