Ústecké firmy plánují přes 80 vodíkových vozidel: Region čeká vodíková revoluce

Firmy v Ústeckém kraji mají zájem o více než osmdesát vodíkových vozidel. Nejde jen o ekologii, ale i o chytré využití místního průmyslu a novou infrastrukturu. Kam vodíková auta směřují a co čekat příště?

Vodíková vozidla už dávno nejsou jen futuristickou vizí – i v roce 2025 jsou realitou, která získává silnější podporu na Severu Čech. Nedávný průzkum mezi podniky v Ústeckém kraji potvrdil, že zájem o nákup vozidel na vodíkový pohon velmi roste. A čísla? Firmy by rády pořídily přes osmdesát těchto aut, a to především pro komunální služby a veřejnou dopravu.

[IMAGE1]

Kam směřují vodíková auta: komunální technika i městská doprava

Podle aktuálních odhadů by už do roku 2030 mohlo v kraji jezdit až 88 vozidel na vodík. Největší část tvoří autobusy, které plánuje pořídit vedení Ústí nad Labem. Zbytek – více než 50 vozidel – chtějí firmy využít například pro svoz odpadu, zametání ulic nebo zimní údržbu. Právě u zásobování měst a pravidelné dopravy má vodík do budoucna velký potenciál.

  • 33 vodíkových autobusů pro město Ústí nad Labem
  • Přes 50 speciálních vozidel pro komunální služby v okolí

Strategický plán pro vodíkovou infrastrukturu

Zajímavostí je rozvoj místní infrastruktury – v kraji se do příštích let plánují tři nová plnicí místa na vodík. Největší stanice vyroste přímo v Ústí nad Labem, dvě další pravděpodobně v Litvínově, kde místní chemičky generují vodík už teď jako vedlejší produkt. Právě spojení průmyslu a veřejných služeb dává regionu jedinečné možnosti.

Ekologická logika? Vodík vzniká přímo v regionu

Mnoho odborníků v Česku dlouho tvrdilo, že vodíková auta jsou slepá ulička. Realita je ale složitější: vodík v Ústeckém kraji vzniká přímo v chemickém průmyslu, takže využití v dopravě snižuje nejen emise, ale i závislost na dovozu paliv. Pokud se zde podaří nabídnout i „zelený“ vodík (vyrobený čistě ekologicky), region se může stát modelovým příkladem pro celou republiku.

„Vodík pro autobusy nebo techniku městských služeb má obrovský potenciál. Vzniká tu v továrnách a je škoda ho nevyužít. Pokud bude časem zelený, jedině dobře. Jsem rád, že obce v našem kraji jdou s dobou a myslí na inovace i životní prostředí,“ shrnuje Martin Mata, ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje.

[IMAGE2]

Vodíkové autobusy v praxi: trend i v Německu a Polsku

Zdaleka nejde jen o českou specialitu. V poslední době nakoupil například Frankfurt nad Mohanem třináct nových vodíkových autobusů. Polský Solaris, který patří mezi největší evropské výrobce autobusů s tímto pohonem, potvrzuje dlouhodobě rostoucí poptávku ze strany měst i krajů. Už dnes je možné zahlédnout vodíkové busy i v našich městech – a podle trendů budou na silnicích přibývat.

Co čekat dál: šance pro firmy i životní prostředí

Pokud jste podnikatel nebo vedete technické služby v kraji, měli byste vodíkovou mobilitu začít sledovat pozorněji. Kombinace dostupného vodíku z místního průmyslu, dotačních programů a rozvoje infrastruktury dává Ústeckému kraji slušný náskok. A co je klíčové – ekologické technologie zde nejsou jen módní záležitost, mají i solidní ekonomický smysl.

  • Vyšší nezávislost na dovozu paliv
  • Přirozené propojení s místními firmami (Unipetrol, Chemopetrol)
  • Výrazné snížení emisí z veřejné dopravy

Vodíková vozidla v Ústeckém kraji už nejsou hudbou vzdálené budoucnosti. Je to realita, která může změnit nejen dopravu, ale celou tvář regionu.