Čerstvá studie prestižní švýcarské IMD Business School potvrzuje to, co si mnozí milovníci inovací všímají už dávno: americká Tesla je v technologickém vývoji proslulá a svým rivalům s dlouhou historií ukazuje záda. Pro tradiční automobilky bude podle odborníků tento náskok jen velmi těžko dohánět.
Interiér Tesly s moderním infotainmentem
Foto: Bram Van Oost on Unsplash
Dynamický svět aut: Tesla nastavuje laťku
Automobilový trh prochází v posledních letech proměnou, jakou Evropa dlouho nezažila. Výrobci investují miliardy korun do modernizace továren. Boj však neprobíhá jen o design nebo výkon – největší bitva se dnes odehrává v oblasti technologií a uživatelského zážitku.
Co je fascinující, tohle tempo nejlépe zvládá „benjamínek“ mezi automobilkami – Tesla. Přestože ji veřejnost často vnímá skrze kontroverzní osobnost Elona Muska, v jedné věci není pochyb: Tesla je na digitální budoucnost připravena nejlépe ze všech.
Auto už není jen dopravní prostředek
Výsledky studie IMD jasně ukazují, že dnešní auto už dávno není jen „čtyři kola a volant“. Mluvíme tu o superpočítačích, které zvládají navigaci, asistenty, bezpečnostní systémy a zábavu – vše řízené sofistikovaným softwarem. Otevřít vůz bez chytrého klíče, vzdáleně si zapnout klimatizaci nebo v klidu z kanceláře kontrolovat nabití baterie? Pro Teslu standard, pro mnohé ostatní stále hudba budoucnosti.
I když i tradiční evropské značky dohánějí poslední trendy, v oblasti konektivity či uživatelského komfortu je mezi nimi a Teslou stále propast. V autě od Tesly si z mobilu nastavíte doslova všechno – od vytápění přes aktualizace systému až po prohlížení videozáznamů z kamer. V reálném čase a odkudkoliv. V praxi to znamená nejen pohodlí, ale i často větší bezpečnost.
Když tradice nestačí: Problémy českých a evropských značek
Pokud vás napadá, že i modely jako Škoda nebo Volkswagen už nějakou konektivitu nabízí, máte pravdu – ale ve srovnání s Teslou jde často spíš o základní možnosti. U aktuální Škody Scala najdete zabudovanou SIM kartu, ale z mobilu zjistíte hlavně parkovací pozici nebo si otevřete dveře. Zkušenosti majitelů ukazují, že pokročilejší funkce zatím chybí.
Podobná situace panuje i u prémiovější škodovky Superb. Širší nabídka funkcí je často méně přehledná a rozhodně méně intuitivní než u amerického konkurenta. O to víc je jasné, že zavedené značky – přes veškeré snahy a bohaté dědictví – v oblasti technologií mírně řečeno ztrácí dech.
Srovnání s revolucí, kterou před lety způsobila společnost Apple prvním iPhonem, rozhodně není přehnané. Tesla totiž svým přístupem mění zavedená pravidla hry a konkurenční značky nutí rychle přemýšlet o tom, jak naskočit do rozjetého vlaku inovací.
Pokud se české a evropské automobilky včas nepřizpůsobí, může se stát, že za pár let budou jejich technologie působit v porovnání s Teslou podobně archaicky, jako dnes staré Nokie vedle chytrých telefonů.
Co z toho plyne pro českého řidiče?
- Chcete-li to nejlepší z digitálního světa v autě, poohlédněte se po Tesle (i když cenovka zůstává vyšší).
- Vlastníte-li Škodu nebo VW? Sledujte novinky, mnoho zajímavých technologických aktualizací je už „za rohem“.
- Ujistěte se, že nový vůz (i neelektrický) podporuje OTA aktualizace a chytré aplikace – budete vždy o krok napřed.
Automobilky s dlouhou tradicí mají před sebou výzvu, jak nespat z technologického trůnu. Nadcházející roky rozhodnou, kdo zůstane v pelotonu – a kdo se stane jen vzpomínkou na slavnou minulost.