Bezpečné auto není jen o funkčních brzdách, moderních airbazích nebo kvalitních pásech. Přesto i v roce 2025 spousta českých řidičů opomíjí detail, který vás může před úrazem ochránit – nebo vám naopak přivodit bolestivé problémy. Řeč je o opěrce hlavy, jejíž špatné nastavení může při nárazu znamenat zbytečně vysoké riziko zranění krku.
Před jízdou si vždy zkontrolujte správné nastavení opěrky – nejde o kosmetický detail, ale klíčový bezpečnostní prvek. Špatně upravená opěrka hlavy často vede při nehodě k tzv. whiplash poranění – jedná se o prudké přetížení krční páteře, kdy se hlava pohne dozadu a natahuje šlachy a vazy. Výsledkem mohou být jak krátkodobé bolesti, tak i celoživotní následky.
5 pravidel pro správné nastavení opěrky hlavy
Přestože se opěrka může zdát jako detail, její správné použití dokáže zásadně snížit zdravotní rizika. Co udělat, než vyrazíte na cestu?
- Výška: Horní okraj opěrky má být v úrovni temene hlavy, ideálně lehce nad ní – 3 až 5 centimetrů stačí. Pokud je níže, ochrana je v podstatě nefunkční.
- Vzdálenost: Opěrka by měla být co nejblíž hlavě – mezera mezi zadní částí hlavy a opěrkou by neměla přesáhnout 5 cm. Pokud je větší, hrozí prudký švih a vyšší riziko úrazu.
- Sedadlo: Seďte vzpřímeně a hlavu mějte v co největším kontaktu s opěrkou – nezakrucovat, nehrbit se.
- Myslete i na pasažéry: Ujistěte se, že opěrky jsou správně nastavené i vzadu. Právě zadní sedadla bývají při nárazu zezadu nejohroženější.
- Nastavujte v klidu: Nastavení upravte ještě před jízdou, nikdy ne až na silnici.
Správně nastavená opěrka vám mimo jiné pomůže i na delších trasách zmírnit bolest krku a ramen. Pokud starší model vašeho auta neumožňuje ideální nastavení, doporučuji zkusit ergonomické potahy, které seženete v běžných českých e-shopech – např. na Autopes.cz nebo v prodejnách jako Auto Kelly či APM Automotive.
Takhle by měla správná opěrka vypadat – nastavitelná, robustní, v dostatečné výšce i vzdálenosti.
Co říkají lékaři a dopravní experti?
Podle dat Policie ČR a Centrum dopravního výzkumu je poranění krční páteře při nárazech zezadu stále častější – od roku 2020 narostly tyto případy o více než 10 %. Většina případů je přímo spojena se špatným nastavením opěrky hlavy.
Nejde jen o krátkodobou bolest. „Syndrom páteřního šlehu“ (whiplash) může přinést chronické bolesti, migrény i neurologické potíže. České nemocnice ročně registrují tisíce těchto případů, přitom by často stačilo věnovat tři vteřiny nastavení před odjezdem.
Mimochodem: Mezinárodní organizace jako Euro NCAP dnes hodnotí bezpečnost vozů právě i podle efektivity opěrek hlavy. Vozidla se slabými nebo nenastavitelnými opěrkami mají v crashtestech horší výsledky.
Na tuto drobnost se zapomíná překvapivě často. Policie v rámci kampaní („Bezpečně do práce“ aj.) radí na kontrolu pamatovat minimálně jednou měsíčně.
Kterým opěrkám se raději vyhnout, a jaké naopak doporučuji
Nevhodné typy opěrek hlavy
- Pevné, nenastavitelné: Typické pro starší Favority, Felicie nebo základní výbavy některých Dacií. Bývají nízko, daleko a při nárazu ochrání spíš symbolicky.
- Příliš měkké/dekorativní opěrky: Trefíte na ně hlavně u některých luxusních interiérů nebo tuningových doplňků – nejsou dostatečně pevné a hlavu při nárazu nezadrží.
Bezpečné a moderní typy opěrek
- Plně nastavitelné: Najdete je ve většině novějších aut včetně Škodovek, Hyundaí nebo Volkswagenu. Umožní vhodně doladit zejména polohu u vyšších či menších postav.
- Opěrky s aktivní ochranou: Moderní technologie dovolují v případě nárazu opěrku automaticky přisunout k hlavě. Taková řešení dnes nabízí například některé modely od BMW, Mercedesu nebo u Škody Superb vyšších výbav.
Rychlé tipy na závěr
- Kontrolujte opěrky při každé větší úpravě sedadla
- U služebního vozu se ptejte na možnosti nastavení
- Neváhejte investovat do ergonomických potahů, pokud původní opěrky nestačí
Opěrka hlavy v autě není jen formalita z výroby. Správným nastavením chráníte sebe, blízké i kolegy na cestách. Je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak zvýšit bezpečnost v běžném provozu po českých silnicích. A tuhle radu určitě stojí za to sdílet, než vyrazíte na další cestu!