Temné dny pro elektromobilitu: Klíčová asociace v Německu čelí insolvenci

Německá Asociace pro elektromobilitu, která hájí více než milion pracovníků, podala insolvenční návrh. Co to znamená pro budoucnost elektromobility v Česku i EU? Odpovídáme s fakty i praktickými příklady, platnými v roce 2025.

Elektromobily poslední měsíce v Evropské unii čelí celé řadě problémů a nyní přibývá další. Německá Asociace pro elektromobilitu – jeden z hlavních hlasů v oboru, která zastupuje více než milion pracovníků – podala v Berlíně insolvenční návrh. To je signál, který v českém automobilovém sektoru nikomu výraznou radost nedělá.

První signály potíží: Slábnoucí zájem a rostoucí konkurence

Přestože Česko drží v posledních letech trend rozvoje nabíjecí infrastruktury – například díky projektům Pražské energetiky či E.ONu – situace napříč EU není ideální. V Německu, které je tradičně lídrem autoprůmyslu, zájem o elektrické vozy rychle ochladl. Tlak navíc zvyšuje čínská konkurence, která dodává levnější elektrovůz za hranice Unie.

Proč padla silná Asociace?

Možná se ptáte: Proč by zrovna Bundesverband eMobilität (BEM), která zastupuje přes 450 firem, mířila do insolvence? Z oficiálních zdrojů to jasné není. Můžeme ale tušit, že na vině je kombinace menšího zájmu o elektrická auta, vnitřních sporů a nejistého směrování celého odvětví.

BEM byla založena už v roce 2009 ve chvíli, kdy o elektrickém pohonu hovořilo jen malé procento nadšenců. Dnes její členové zahrnují výrobce aut, dodavatele i provozovatele nabíjecích sítí. Společně generují obrat přes 100 miliard eur a zaměstnávají milion lidí nejen v Německu, ale i v dalších státech, včetně Česka.

Vliv personálních konfliktů a krize důvěry

Německý tisk v minulém roce naznačil, že Asociaci oslabovaly i hluboké vnitřní spory. Dlouholetý prezident Kurt Sigl byl v roce 2024 odvolán kvůli rozporům v pohledu na strategii a další rozvoj organizace. Takové turbulence zpravidla vedou k odchodu klíčových firem a zasahují stabilitu celého sektoru.

Tlaky na trhu: Konec dotací a nové výzvy

  • V dubnu 2025 vzrostly registrace nových elektromobilů v Německu oproti předchozímu roku o téměř 54 % – ovšem hlavně díky firemním flotilám.
  • Výrazné slevy: průměrná sleva na elektroauto se už vyšplhala na 16,7 % z ceníkové ceny.
  • Po zrušení státní podpory se motivace domácností do koupě elektrovůz znatelně snížila.

Zde v Česku pociťuje podobné tendence například Škoda Auto, která také koriguje své investiční plány ve prospěch hybridů.

Co nás čeká dál?

Kolaps klíčové asociace je jasnou zprávou: pokud má elektromobilita přežít a dál růst, bude muset projít zásadními změnami. Výzvy? Lepší infrastruktura, stlačení cen i širší nabídka modelů pro běžné řidiče.

Pro české firmy a domácnosti je důležité sledovat nejen dění v Německu, ale také reagovat na rychle se měnící evropská pravidla. V roce 2025 to znamená být připraveni na nejistotu, ale také hledat nové příležitosti v ekologické dopravě. Držte si klobouky – elektromobilní revoluce v Evropě bude pokračovat, jen zřejmě pomaleji, než jsme si před pár lety mysleli.