Syntetická paliva mají stejné emise jako ta fosilní. Pro lepší ovzduší je řešením elektromobil – potvrzuje evropská studie

Evropská studie ukazuje, že syntetická paliva mají podobné emise jako fosilní. Pro čistší ovzduší ve městech vede cesta spíše přes elektromobily. Podívejte se na fakta a praktické tipy pro české řidiče v roce 2025.

Možná jste už v diskusi o budoucnosti automobilů slyšeli, že syntetická paliva jsou spásou pro motoristy i životní prostředí. Jenže podle aktuální studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí to s jejich „čistotou” není až tak slavné. Výsledek? Emise syntetických paliv se překvapivě podobají těm, které známe od tradičních benzínů a naft.

Porsche / Ilustrační foto | Kahl Orr, Pixabay

Co vlastně jsou syntetická paliva a proč o nich slyšíme?

Syntetická paliva, často označovaná i jako e-paliva, jsou propagována některými automobilkami, především sportovními značkami jako Porsche. Jejich výroba je založena na spojování zeleného vodíku a CO2 zachyceného ze vzduchu. Teoreticky mají být „uhlíkově neutrální“ – uhlík, který spotřebujete, se dříve zachytil. Porsche a další argumentují, že díky syntetickým palivům můžeme využívat stávající infrastrukturu i motory, takže přechod nebude tak bolestivý. Taková představa zní logicky, ale praxe je složitější.

Jaké jsou skutečné emise syntetických paliv?

Když se podíváme na data ze zmíněné evropské studie, ukazuje se, že při testování reálných vozidel na našem kontinentu byly emise oxidů dusíku (NOx) téměř totožné s běžnými benzíny. A právě NOx je v českých městech pořád důvodem k obavám – přispívá k astmatu, zhoršuje kvalitu ovzduší a je hlavním tématem debat radních v Praze, Brně i Ostravě. Stejně tak zůstává problém s prachovými částicemi PM2,5, které v metropoli i menších městech sledují hygienici i aktivisté. Bohužel – syntetická paliva se v těchto ohledech neliší od tradičních fosilních produktů.

Proč jsou elektromobily lepší cestou pro naše města?

  • Přímé nabíjení = menší ztráty energie: Elektromobily využívají obnovitelnou elektřinu rovnou v autě – podle studie dosahují až 77% efektivity. Naproti tomu spalovací motory na syntetická paliva ztrácí daleko více energie samotnou přeměnou i provozem.
  • Méně lokálních emisí: Elektromobil v centru Prahy ani v Jihlavě nevypouští žádné NOx ani PM2,5, což je rozdíl, který pocítí plicní lékaři i obyvatelé sídlišť.
  • Čistší a stálejší dostupnost elektřiny: V roce 2025 je už většina nabíječek na českých dálnicích a parkovištích zásobována z obnovitelných zdrojů. Vidíte to nejen na stanicích ČEZ nebo E.ON, ale i u menších regionálních poskytovatelů.

Syntetická paliva v Česku: Má vůbec smysl doufat?

Přechod na čistší dopravu u nás není jednoduchý – víme to všichni, kdo jsme stáli před volbou nového auta. Syntetická paliva se v českých podmínkách snaží prosadit hlavně automobilky, pro které je zachování technologické kontinuity důležité. Praxe? Jejich sériová výroba zatím stále u nás i v Německu stojí výrazně více než běžný benzín. A podle expertů z českých univerzit i Sdružení pro elektromobilitu pořád platí, že nejčistší auto je to elektrické – pokud samozřejmě berete proud z čistých zdrojů.

Co si z toho vzít do života?

  • Pokud plánujete koupi nového auta a záleží vám na kvalitě ovzduší – elektromobil vede.
  • Syntetická paliva nejsou zázrak – stále mají podobný vliv na zdraví lidí v Praze, Brně i Ostravě jako klasická paliva.
  • České legislativní trendy a zelené dotace do roku 2025 jasně podporují rozšiřování infrastruktury pro elektromobily.

Fun fact na závěr

Věděli jste, že emise z dopravy v českých městech dokáže významně ovlivnit i vaše každodenní rozhodnutí? Když místo auta zvolíte krátkou cestu tramvají nebo na kole, nejenže šetříte planetu, ale sami vdechujete každý den čistší vzduch.