Diskuse o zákazu spalovacích motorů v Evropské unii připomíná kolotoč – jednou je zákaz skoro jistý, pak opět odložený. Zatímco evropští politici ladí detaily, světová automobilová budoucnost už je dávno naladěná na jinou vlnu. A není to jen otázka předpisů nebo zelených plánů – hlavní je, že evropské země mohou zůstat pozadu.
Má zákaz spalovacích motorů ještě vůbec smysl?
Možná překvapí, že samotná debata o zákazu spalovacích motorů se už dnes míjí s realitou. Rychlý nástup elektromobilů v Evropě i jinde ve světě ukazuje, že trh se rozhodl sám – budoucnost přeje elektřině, případně vodíku u nákladních vozidel.
Když se podíváte na čerstvé statistiky z Nizozemska, Švédska, Norska, ale i Číny nebo USA, trend je evidentní: rostoucí podíl elektrických vozů už nejde přehlédnout. Týká se to nejen „tradičně pokrokových“ trhů, ale i států, kde byl do nedávna elektromobil exotickou raritou.
Typický je vývoj u nás. V České republice se v roce 2024 prodalo o více než polovinu elektrických aut víc než rok předtím – a to se Česko rozhodně neřadí mezi lídry zelených inovací.
Auta i automobilky mění směr
Za vším stojí nejen rostoucí zájem spotřebitelů – elektromobily najdete dnes už i v klasických českých autosalonech nebo u známých značek jako Škoda či Hyundai, kteří rozšiřují „elektrickou“ nabídku. Stále více automobilek přizpůsobuje své strategie – vyvíjejí nová vozidla primárně jako elektrická. V příštích letech se tak dá čekat nejen větší výběr, ale hlavně tlak na cenu a lepší dostupnost.
Jinými slovy, zákaz spalovacích motorů nebude ten důvod, proč Evropané začnou jezdit na elektřinu. Aktivní zájem a širší nabídka udělají práci přirozeně.
Co by EU skutečně měla řešit?
Problém je jinde než v nekonečných politických debatách. Zatímco evropští politici teoretizují o zákazech, jiné státy se připravují na praktickou stránku: masivní výrobu baterií, rozvoj nabíjecích sítí a technologickou soběstačnost. Bez těchto investic nemá Evropa šanci dohnat aktuální lídry, jakými jsou Čína nebo Jižní Korea.
- Výroba baterií – Evropa je stále závislá na dovozu. S tím musíme něco dělat, pokud chceme udržet zaměstnanost a kvalitu produkce „doma“.
- Nabíjecí infrastruktura – Elektroauta nebudou lákat, pokud budou lidé čekat fronty u nabíječek. I regionální projekty, třeba v Brně nebo Ostravě, už ukazují, že poptávka roste rychleji než sítě stíhají růst.
Zatímco v Bruselu řeší, co zakázat, na ulicích už dnes rozhoduje pohodlí, dostupnost a šance si elektromobil reálně dobít.
Co z toho pro běžného člověka plyne?
Nezáleží, jestli patříte mezi fanoušky silných spalovacích motorů, nebo už sledujete spotřebu elektromobilu ve svém městském Hyundai. Jasné je jedno: změna je neodvratitelná.
- Připravte se na rozšiřování nabíjecích stanic i v menších obcích.
- Před příštím nákupem auta sledujte, jak se pohybují ceny elektromobilů, a využívejte případné dotace nebo zvýhodnění.
- Váš další vůz bude možná hybrid nebo plně elektrický – a čím dřív se zorientujete v praktických možnostech, tím lépe.
Evropa má v rukou klíč k dalšímu rozvoji. Spíš než debatovat o zákazu spalovacích motorů je načase začít investovat do technologií a infrastruktury, které budou určovat budoucnost—nejen pro automobilový průmysl, ale i pro každodenní život nás všech.
Tento článek vyjadřuje osobní názor autora. Mimo jazykové korektury nebyl dále redakčně upraven.