Elektromobilita už dávno není jen téma pro nadšence, ale stává se realitou na českých silnicích. Mladoboleslavská Škoda Auto hlásí za uplynulý rok skokový nárůst dodávek elektrických vozů – oproti předešlému období doručila zákazníkům více než trojnásobné množství elektromobilů. A zájem Čechů ještě zdaleka nenarazil na své stropy.
Konkurence roste, čísla létají nahoru
Evropský automobilový gigant Volkswagen, do nějž Škoda patří, také nenechal nikoho na pochybách. V roce 2024 koncern prodal zákazníkům 452 900 vozů na čistě elektrický pohon s baterií. To představuje nárůst téměř o 100 % proti předchozímu roku. V rámci Evropy jde tedy aktuálně o největšího hráče v segmentu elektromobilů.
Zajímavostí zůstává, že navzdory celosvětovým problémům s nedostatkem čipů a zpožděnými dodávkami se elektromobily skupiny Volkswagen prodávaly rychleji než kdy dřív. Pomohly tomu nejen nové modely v populární „ID“ sérii, ale také zvýšený zájem českých zákazníků, kteří už elektrickému pohonu začínají věřit.
Čísla, která stojí za pozornost
- 452 900 – tolik elektromobilů dodal koncern Volkswagen za minulý rok
- 5,1 % – elektromobily tvořily z celkových dodávek stále jen několik jednotek procent
- 220 % – přesně o tolik vzrostly dodávky plně elektrických Škoda vozů
- Škoda ENYAQ iV – klíčový model, který stojí za růstem mladoboleslavské automobilky
Proč Češi elektromobily zvažují častěji?
Hlavní motivací zůstává ekonomika provozu – nabíjení je stále levnější než plná nádrž benzínu. Dalšími argumenty je postupně rostoucí infrastruktura nabíjecích stanic od firem jako ČEZ a PRE, ale také čerstvý příslib podpory elektromobility ze strany státu na příští roky. Ať už na dálnici D1 nebo v běžných ulicích Prahy: „elektriky“ jsou zkrátka stále častější součástí každodenní dopravy.
Plug-in hybridy nezůstávají pozadu
Vedle čistě bateriových elektromobilů se daří i plug-in hybridům. V roce 2024 koncern prodal víc než 300 tisíc takových vozů, což je meziroční růst o 61 %. Plug-in hybridy oceňují hlavně ti, kdo potřebují dlouhý dojezd, ale chtějí si vychutnat tichou jízdu ve městě na elektřinu.
Škoda ENYAQ iV: vlajková loď české elektromobility
Škoda zatím sází vše na jeden plně elektrický model ENYAQ iV, ale strategie se jí zatím vyplácí. V roce 2024 zamířilo z Mladé Boleslavi k zákazníkům 49 100 těchto vozů. Přitom ještě v roce 2023 to bylo sotva 15 200 kusů. Procentuálně jde o jedinečný růst, který ukazuje sílící apetit Čechů i Evropanů po domácí značce v čistě elektrickém provedení.
Jak bude pokračovat éra elektromobility?
Odborníci z českých technologických webů a diskuzí na sociálních sítích se shodují: přechod na elektromobilitu je v plném proudu, rychlost určí dostupnost nových modelů, podpora vlády a kapacita nabíjecí sítě. Škoda i další výrobci však plánují v příštím roce představit nové generace oblíbených elektromobilů, a proto se dá další růst očekávat.
Pokud přemýšlíte, jestli je právě teď ten správný čas přesedlat na „elektřinu“, doporučuji sledovat nové dotační programy a plánované kroky státu. Síť nabíječek na dálnicích i ve městech roste rychleji než loni a zájem veřejnosti je cítit doslova na každém kroku. Brzy bude možná i ve vaší ulici více elektromobilů než spalováků.