Je rok 2025 a otázka elektromobility se v Česku diskutuje snad v každé druhé domácnosti i kavárně od Prahy po Ostravu. Může být skutečně elektrický pohon lékem na všechny neduhy automobilového průmyslu? Podle šéfa BMW by takové rozhodnutí mohlo být velkou chybou – a nejen pro Německo, ale i pro celý evropský trh.
Evropa není jednotná: elektromobily táhnou, ale ne všude
Představte si situaci: v Belgii se elektrická a hybridní auta stávají novým standardem, v Itálii o ně skoro nikdo nestojí. Letos v Belgii tvoří „elektroauta“ přes 60 % trhu, zatímco v Itálii jen 4 %. Šéf BMW Oliver Zipse mluví jasně: „Spoléhat jen na elektromobily je příliš riskantní.“ A já s ním souhlasím – rozdíly mezi jednotlivými státy jsou opravdu propastné.
Pokud by automobilky začaly prodávat pouze elektromobily, u některých zákazníků by narazily. Jednotná strategie pro celý evropský trh by mohla vést až k propadu prodejů aut tam, kde lidé na změnu nejsou připraveni, nebo infrastruktura zaostává (kdo někdy hledal rychlonabíječku v Jeseníkách, ví své).
BMW sází na rozmanitost pohonů – hybridy, benzín i vodík
Německý gigant proto zvolil jinou cestu. BMW plánuje vyrábět nejen elektrická auta, ale i moderní „klasiky“ se spalovacími motory, hybridy a hlavně připravuje vodíkový pohon v partnerství s Toyotou. První vodíkové BMW sjede z výrobní linky už v roce 2028 a rozhodně nejde o zelený experiment – je to důležité rozšíření nabídky.
Tento přístup má své výhody: automobilka může reagovat na to, co skutečně chtějí čeští zákazníci, a zároveň držet krok s předpisy, které od roku 2035 postupně spalovací motory omezí. Také další výrobci (například Škoda Auto) v poslední době přehodnocují své strategie směrem k větší variabilitě místo „all-in“ elektromobility.
Elektromobilita a závislost na Číně: varování pro EU
Jedním z často přehlížených rizik je surovinová závislost. Akumulátory pro elektromobily nejsou vyráběny jen tak někde – klíčové suroviny přicházejí většinou z Číny. Evropští výrobci jsou tak čím dál více závislí na dodávkách hotových článků nebo polotovarů. Pokud bychom se masově přeorientovali pouze na „elektro“, stáváme se strategicky zranitelnými.
Co si z toho odnést?
- Veřejná debata o budoucnosti aut v Česku by neměla být černobílá – elektromobily nejsou jediná cesta.
- Vyplatí se sledovat, jaký typ pohonu odpovídá vašim skutečným potřebám. Pro delší cesty mezi Prahou a Brnem dává smysl buď hybrid, nebo za pár let možná i vodík.
- BMW i další značky budou i v roce 2025 nabízet spalovací motory – je to odpověď na různorodé preference i regionální specifika.
Doba, kdy jsme sáhli po jedné univerzální technologii pro všechny, je u aut dávno pryč. Ostatně – podívejte se na ulice v Plzni nebo Liberci – technologií, pohonů i značek je tolik jako nikdy dřív. Rozmanitost je aktuálně tou největší devízou.