Řidiči stále řeší požáry elektromobilů. Reálná čísla ale ukazují – strach je přehnaný

Opravdu hrozí nebezpečí požáru u elektroaut? Rozebrali jsme aktuální data i doporučení českých odborníků. Podívejte se, proč jsou obavy přehnané – a jak zůstat v bezpečí.

Čím víc elektromobilů potkáváme na českých silnicích, tím častěji slýcháme otázku: „Není ta baterka v autě vlastně nebezpečná?“ A obavy z požárů elektromobilů v posledních letech opravdu běžně rezonují nejen mezi řidiči, ale třeba i správcemi garáží. Skutečná data však mluví zcela jasně – moderní elektrická auta ve srovnání se spalováky hoří daleko méně často, než by leckdo čekal.

Požární poplach? Statistiky jsou jasné

Zatímco komentáře na Facebooku i v hospodě u piva malují elektromobily jako potenciální časované bomby, praxe je překvapivě klidná. Podle údajů největšího světového výrobce elektrických aut vás pravděpodobněji postihne požár ve voze se spalovacím motorem než ve vašem elektroautě. Například Tesla ve svých statistikách uvádí, že na každých 1,6 miliardy ujetých kilometrů připadá zhruba pět požárů elektromobilů. Oproti tomu klasický benzinový nebo naftový automobil během stejné vzdálenosti vzplane v průměru až 53krát (zdroj: americká Národní asociace požární ochrany NFPA). To je rozdíl, který stojí za zamyšlení.

Proč mají elektromobily „horší pověst“?

Ptáte se, kde se tedy bere ta vlna paniky? Veřejnost i některá česká média bývají k požárům elektrovozů daleko vnímavější. Každý incident se rychle šíří v titulcích, často doplněný dramatickými fotografiemi. Spalovací auta mezitím hoří po celé republice téměř denně a nikoho už příliš nevzrušují – málokdy se o tom dozvíme v hlavních zprávách.

Jak je to s bezpečností baterií?

  • Konstrukce baterií: Moderní elektromobily (např. od Škody, Tesly nebo Volkswagenu) mají baterie umístěné v robustních, speciálně chráněných pouzdrech, která zpomalují možné rozšíření ohně a výrazně zvyšují šanci na bezpečnou evakuaci pasažérů.
  • Automatické systémy: V případě nehody většina vozů automaticky odpojí vysokonapěťové části od zbytku vozidla, což ještě snižuje riziko vzniku požáru.

Některé garáže v Praze nebo Brně už sice zavedly omezení pro elektroauta, nejčastěji z preventivních důvodů, ale odborníci, například z Asociace autoopravců ČR nebo Hasičského záchranného sboru, potvrzují, že rizika jsou – alespoň podle aktuálních statistik – mnohem menší, než si řada lidí myslí.

Pět praktických tipů, jak být v elektroautě v klidu

  1. Nikdy neparkujte vůz s poškozenou baterií – plaťte si pravidelné kontroly, zvlášť po drobné nehodě.
  2. Nabíjejte pouze na certifikovaných nabíječkách – v Česku třeba ČEZ, PRE, E.ON Drive nebo u Lidl nabíjecích stanic.
  3. Pokud ucítíte neobvyklý zápach nebo si všimnete dýmu, auto hned odstavte a kontaktujte odbornou pomoc.
  4. Nenechávejte v autě kovové předměty, které by mohly poškodit akumulátor.
  5. Při cestách do zahraničí si zjistěte, jaké mají místní garáže pravidla ohledně elektromobilů.

Závěr: Klid za volantem je na místě

Suma sumárum, mýty kolem hořících elektroaut jsou v roce 2025 už notně zastaralé. Pokud jezdíte elektromobilem, můžete být v pohodě – podle aktuálních dat a zkušeností hasičů i pojišťoven jde stále o jednu z nejbezpečnějších forem osobní dopravy. Důležitá je prevence, selský rozum a informace z ověřených zdrojů. Obavy nechte za sebou, i na českých silnicích už to bez nich frčí skvěle!