Výzkumníci prozkoumali, proč počítání prsty u dětí na základních školách není zpět, ale naopak důležitým nástrojem pro matematické učení. Dlouhodobá studie přináší překvapivé odpovědi a vyvrací staré předsudky.
Podle studie nemusí být počítání prsty na základní škole známkou slabosti, ale představuje důležitý nástroj pro učení matematiky. Skrze dlouhodobé pozorování zjistili vědci ve Švýcarsku, že děti se učí počítat lépe, pokud používají své ruce.
Rodiče a učitelé by proto neměli děti odrazovat od počítání prsty, uvedla autorka studie Catherine Thevenot z univerzity v Lausanne. „Děti by se nikdy neměly stydět za používání svých prstů. Měly by být hrdé na to, že je používají k řešení úloh,“ říká psycholožka.
V loňském roce Thevenot zveřejnila studii zaměřenou na děti v předškolním věku. Výsledek ukázal, že výkonnost dětí v počítání může být zlepšena, pokud se jim naučí počítat prsty.
Na druhou stranu, starší výzkumy ukázaly, že děti ve věku kolem sedmi let dosahují lepších výsledků v počítání bez použití prstů než děti, které počítají prsty. Nyní se Thevenot a její kolegyně Marie Krengerová podívaly na to, co za tímto fenoménem stojí.
Prozkoumaly dlouhodobý vývoj přibližně 200 švýcarských dětí ve věku od čtyř a půl do sedmi a půl let, tentokrát bez výuky počítání prsty. Děti byly pravidelně pozorovány, jak při sčítání.
Pomoc prsty v počítání
Ukázalo se, že čím dříve děti použily prsty, tím vyšší byla pravděpodobnost, že se později stanou nejlepšími počtáři. Děti, které v průběhu let nikdy nepoužívaly prsty, vykazovaly naopak nejslabší výsledky. Výsledky byly publikovány v odborném časopise „Developmental Psychology“.
Podle pozorování výzkumníků dosahují děti bez pomoci prstů lepších výsledků zhruba od sedmi let díky tomu, že se v předchozích letech naučily počítat pomocí svých rukou a poté přešly na počítání v hlavě. Ex-děti počítající prsty překonaly jak děti, které nikdy své prsty nepoužívaly, tak ty, které v tom pokračovaly.
Pokud děti starší osmi let i nadále potřebují ke počítání své ruce, může to být známkou potíží, říká Thevenot. I v tomto případě ale zdůraznila, že by měly být tolerovány. Protože prsty jim pravděpodobně pomáhají dosáhnout další vývojové fáze — jen o něco později než ostatní děti.









