Polsko podpoří rozvoj elektrických a vodíkových autobusů za více než šest miliard korun

V Polsku se v roce 2025 díky štědrým dotacím rapidně zvýší počet bezemisních autobusů. Přinese to rychlejší obnovu vozového parku, podporu domácího průmyslu a čistější ovzduší v polských městech. Inspirace i pro Českou republiku?

V roce 2025 přichází v Polsku zásadní krok směrem k čistějším městům a modernější veřejné dopravě. Díky novým dotacím přesahujícím šest miliard korun se na polských silnicích brzy objeví dvojnásobné množství autobusů s nulovými emisemi. Tato investice nejen zrychlí výměnu zastaralých vozidel, ale výrazně přispěje k obnově ekonomiky a průmyslu, který si stále vybírá svoji daň po koronavirové krizi.

Nová vlna bezemisní dopravy v polských městech

Polský Národní fond pro ochranu životního prostředí nedávno otevřel dotační program, ve kterém mohla města i menší obce žádat o prostředky na rozšíření své flotily bezemisních autobusů. Výsledek? Nákup 431 nových autobusů na baterie i vodík a také financování výstavby nabíjecí infrastruktury.

Nové autobusy budou jezdit nejen ve velkých městech, ale dostanou se i do míst, kde bezemisní vozidla zatím vůbec nejezdila. Spolu s jejich příchodem proto Polsko počítá i s investicemi do nových nabíječek a školení zaměstnanců dopravních podniků – celkem vznikne až 180 nových dobíjecích míst a speciálním školením projde téměř tisíc pracovníků.

Ekonomické oživení i podpora domácí výroby

Projekt má silný přesah také do průmyslu. Polsko se může pochlubit vlastním renomovaným výrobcem autobusů – značkou Solaris, jejíž elektrické i vodíkové vozy úspěšně jezdí nejen doma, ale i po celé Evropě. Není divu, že část nových autobusů bude pocházet právě odsud a tím podrží i domácí průmysl v náročné době proměn trhu.

Emise dolů, komfort cestujících nahoru

Kromě přímých ekonomických dopadů pomáhá tato dotační vlna naplňovat i klimatické závazky, ke kterým se Polsko připojilo v rámci Pařížské dohody. Elektrické autobusy jsou navíc tišší, takže provoz v ulicích měst je znatelně příjemnější – což potvrdí každý, kdo projížděl třeba Poznaň nebo Vratislav v dopravní špičce.

  • Přibližně 100 autobusů z nové várky bude poháněno vodíkem.
  • Ministerstvo životního prostředí tím cílí na otestování a širší zavedení tohoto paliva v městské dopravě.
  • S rozšířením vodíkových vozů přijde i nárůst nových vodíkových čerpacích stanic – nejdřív dvě ve státní režii, později pravděpodobně i od soukromých firem.

Jaká byla poptávka a kdo mohl žádat?

Dotační výzva v rámci programu „Zelená veřejná doprava“ odstartovala 4. ledna a byla uzavřena už 18. ledna 2021. Důvodem bylo rychlé vyčerpání alokovaných 1,1 miliardy polských zlotých (tedy zhruba 6,3 miliardy korun). O dotace mohli žádat organizátoři i provozovatelé veřejné hromadné dopravy, včetně zástupců místních samospráv.

Co znamená tato změna pro běžné cestující?

Rozšíření elektrických a vodíkových autobusů ocení patrně každý, kdo jezdí městskou hromadnou dopravou v Polsku. Nižší hlučnost vozidel, lepší komfort a čistší ovzduší jsou bonusy, které získají nejen velká města, ale i menší obce napříč regiony. Ještě před několika lety by mnozí považovali tak rychlou změnu za nereálnou, dnes je však jasné, že ekologická městská doprava se stává standardem i u našich severních sousedů.

Pokud uvažujete, jaký bude další směr veřejné dopravy v Česku, stojí za to sledovat polský model. Nabízí zajímavé zkušenosti a inspiraci i pro města jako Praha, Brno, ale i menší regionální centra.