Plány Evropské unie s elektromobily jsou podle automobilek nereálné

Evropská unie chce do roku 2030 až 30 milionů elektromobilů. Automobilky i experti ale tvrdí, že bez masivního rozšíření nabíjecích stanic a státní podpory je tento plán v Česku i Evropě zatím mimo realitu. Přinášíme důvody a doporučení pro rok 2025.

Elektromobily jsou už několik let tématem číslo jedna. Evropská unie klade stále větší důraz na jejich rozvoj – ale automobilky jí v tomto směru zrovna neaplaudují. A já se jim vůbec nedivím. Ambiciózní plány EU jdou totiž podle odborníků a výrobců aut dokonce proti realitě, která se na silnicích odehrává.

EU chce 30 milionů elektroaut do 2030. Jak to vidí průmysl?

Cíl zní jasně: do roku 2030 by mělo po Evropě jezdit 30 milionů elektromobilů. Jenže abychom se k této metě vůbec přiblížili, musel by současný počet těchto aut vzrůst během devíti let víc než padesátkrát. To číslo samé o sobě je obrovské.

Automobilky samozřejmě drží krok a představují nové elektrické modely (stačí se podívat na českou Škodu či mladoboleslavské projekty elektromobility), zároveň ale už nyní mnozí výrobci vytvářejí rozpočty na platby za nesplněné emisní limity. Veřejně přiznávají: z hlediska současných možností a trhu je většina cílů EU naprosto mimo.

Proč je tempo tak pomalé?

  • Elektromobily tvořily ještě v roce 2019 sotva 0,25 % všech aut v Evropě. To je extrémní minorita.
  • Raketový růst brzdí i dostupnost: ve většině evropských zemí jsou podmínky pro pořízení elektroauta stále složitější než konvenčních vozů.
  • Nabíječky? Velký problém. V EU je kolem 300 tisíc veřejných nabíječek, přitom po roce 2030 by jich mělo být až 200 milionů.

I když se v Praze nebo Brně infrastruktura pomalu rozšiřuje, mimo velká města stále řešíme závažný deficit dobíjecích míst. Lidé se oprávněně ptají: „Kde vlastně budu auto dobíjet?“

Může se tempo změnit? Odborné pohledy a realita v roce 2025

Ředitel ACEA (Evropské asociace výrobců automobilů) Eric-Mark Huitema otevřeně přiznává, že automobilky do vývoje investovaly nebývalé částky. Přesto považuje masovou expanzi elektromobility do deseti let za utopii. A to nejen kvůli pomalému rozšiřování sítě nabíječek, ale i kvůli aktuální krizi v dodávkách čipů a dalších komponent.

Při nedávném průzkumu odborníků v ČR se ukázalo, že mezi největší překážky rozvoje patří:

  • Vysoká pořizovací cena elektromobilů
  • Nedostatečná infrastruktura pro veřejné i domácí nabíjení
  • Obavy z nižšího dojezdu a složitější servisní zázemí

Místní výrobci i řidiči různých profesí (taxikáři, autodopravci) přiznávají, že bez masivní podpory státu se elektromobilita do běžného užívání nedostane v zamýšleném tempu. Všimli jste si, jak málo elektroaut potkáváte mimo větší města?

Co potřebuje elektromobilita v Česku?

Podle expertů z domácího prostředí je klíčový zejména:

  1. Silný rozvoj dobíjecí infrastruktury i mimo centra a hlavní tahy (například na D1, v menších městech a obcích)
  2. Výhodnější dotační programy pro firmy i obyčejné řidiče
  3. Osvěta o benefitech a praktických stránkách elektromobility – většina lidí stále vnímá spíš mýty než fakta

Vyplatí se proto sledovat nejen automobilky jako Škoda či Hyundai Nošovice, ale i startupy typu Nextbike, které hledají možnosti propojení mobility a udržitelnosti.

Jak z toho ven? Praktické tipy pro řidiče v roce 2025

  • Sledujte aktuální nabídky finančních podpor – v některých regionech fungují lokální projekty na podporu nákupu elektroaut.
  • Před pořizováním elektromobilu si zjistěte možnosti nabíjení v okolí (weby jako ChargeMap.cz, aplikace PRE Point velmi pomohou).
  • Pokud často cestujete mimo velká města, zvažte hybridní řešení – pomůže to překonat současný nedostatek rychlonabíječek.

Doba „elektro revoluce“ má v Evropě i u nás slibný potenciál. Ale cesta k masovému rozšíření bude mnohem složitější než si nařizují tabulky z Bruselu. Spíš než skokově čekejme pozvolný vývoj, který v roce 2025 teprve nabírá druhý dech.