Ostravská MHD ztichne. Do ulic vyráží největší flotila elektrobusů v Česku

Dopravní podnik Ostrava nasazuje 24 nových elektrobusů, čímž město získává největší flotilu v republice. Snížení emisí, tichý provoz a pohodlnější cestování — to vše čeká Ostravany už od léta 2025.

Veřejná doprava v Ostravě stojí na prahu nové éry. Zatímco nedávno jste po ulicích často slýchali burácení dieselových motorů, už letos je tematiku hluku a emisí slyšet méně a méně. Může za to největší flotila elektrobusů v České republice – hned 24 nových vozidel, které v těchto týdnech vyrážejí do běžného provozu.

Co to znamená pro Ostravany? Méně emisí, modernější doprava a krok blíž ke klimatické neutralitě města, které dlouhodobě bojuje se znečištěním ovzduší. A v roce 2026 se k elektřině možná přidá i vodík.

Nová éra: Elektrifikace a snížení hluku

Zatímco v minulosti byla MHD spojována hlavně s typickým dieselovým zvukem, dnes elektrické autobusy zajišťují hladší, tišší a ekologičtější cestování. Dopravní podnik Ostrava (DPO) za ně zaplatil 308 milionů korun bez DPH. Součástí investice jsou i moderní dobíjecí ramena OppCharge pro průběžné nabíjení na konečných stanicích. Právě tato technologie prodlouží reálný dojezd autobusů během dne, což znamená méně výpadků a komfortní provoz nejen v centru, ale i v okrajových částech města.

„Zavádění elektrobusů je pro Ostravu klíčový krok. Za patnáct let jsme pokročili od prvního elektrobusu k robustnímu systému, který už brzy posílí i vodíková technologie,“ popisuje změny primátor Tomáš Macura. Právě důraz na čisté technologie je dnes vizitkou měst moderní Evropy — a Ostrava chce být u toho.

Kde elektrobusy dobijete? Tři strategické lokality

DPO staví dobíjecí stanice na třech místech – u Hranečníku, v Ostravě-Svinově a na ulici Valchařská v centru. Díky tomu budou elektrobusy vždy připravené vyrazit do nejvytíženějších částí města a přilehlých oblastí. Výsledek? Výrazné snížení produkce CO2 v místech, kde to opravdu potřebujeme.

„Elektrifikace spojů je naše jasná strategie do budoucna. Letos už máme tři dobíjecí body a další rozšiřování infrastruktury máme v plánu. Ostrava se nebojí být první, kdo zkusí nové technologie v městské dopravě,“ komentuje předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Kolik vozů a co zbývá inovovat?

  • 292 autobusů celkem v Ostravě
  • 227 na CNG (stlačený zemní plyn)
  • 8 původních elektrobusů – nyní nově 32

I když loni Ostrava symbolicky „vypnula“ poslední naftový autobus, dieselová vozidla v provozu úplně nezmizela. Nadále slouží hlavně jako záloha při výpadcích a v mimořádných situacích. Je jasné, že transformace na čistou energii ještě není u konce, ale posun k ekologičtějším technologiím je už dnes citelný – nejen v centru, ale například i v Porubě nebo na Jihu.

Co to znamená pro vás?

Jízda elektrobusy není jen otázkou menších emisí — zachytíte během ní i méně vibrací, tichý provoz a často i stabilnější teplotu v interiéru. Finančně je provoz výhodnější pro město, což se v konečném důsledku může projevit i ve stabilnějších cenách jízdného pro cestující. Pokud využíváte aplikaci Moje DPO, nová vozidla v ní uvidíte označená zvláštním symbolem.

Kam míří ostravská MHD dál?

Pokud vše půjde podle plánů města, už příští rok se v pravidelném provozu objeví první vodíkové autobusy. Ostrava tak bude nabízet jednu z nejčistších městských doprav v Česku, což je přínos nejen pro místní obyvatele, ale i pro image města coby centra moderních technologií. Třeba už za pár let bude tichá, rychlá a ekologická MHD běžnou součástí života v celém regionu.

Zkuste elektrobus při příští cestě a porovnejte zážitek — rozdíl pocítíte hned na první jízdě.