Omezení rychlosti na 30 km/h: V celé Paříži platí třicítka, snížení emisí ale zatím nenastalo

Paříž zavedla plošný rychlostní limit 30 km/h. Vedení města si od opatření slibuje snížení hluku a vyšší bezpečnost chodců. Snížení emisí je ale podle odborníků nepravděpodobné. Jaké zkušenosti přináší třicítka v ulicích?

Snižování emisí skleníkových plynů, menší hluk i bezpečnější prostředí pro chodce a cyklisty – právě takové výhody si slibuje pařížská radnice od nového rychlostního limitu 30 km/h. Přestože většina obyvatel omezení podporuje, s reálným snížením emisí příliš nepočítají.

Bulvár Champs-Élysées v Paříži
Foto: jplenio, Pixabay

Nejen Paříž: Trend pomalé jízdy se šíří Evropou

Omezení rychlosti na 30 km/h už dávno není jen pařížská specialita. K postupnému snižování maximální povolené rychlosti přistupuje mnoho evropských měst – od Bruselu po Barcelonu. Za motivací stojí nejen snaha zlepšit kvalitu ovzduší, ale i ochrana zdraví obyvatel. Některá města šla ještě dál a zakázala vjezd starším autům, jinde se doprava do centra výrazně omezila.

V Paříži začalo omezení platit na konci srpna. V roce 2025 už má město spoustu dat i několik zkušeností s tím, jak úprava funguje v praxi – a jak ji sami Pařížané hodnotí.

Pařížané zvyklí na pomalou jízdu: Většina souhlasí

A výsledek? Opatření zaznamenalo celkem pozitivní ohlas, což se ale mění podle konkrétní čtvrti. Omezení na většině ulic podpořilo kolem 59 % obyvatel, dalších 20 % by jej preferovalo pouze na vybraných komunikacích. Naopak vyložených odpůrců bylo v téměř dvanáctimilionové metropoli jen 39 %. V rámci širší aglomerace Île-de-France je podpora lehce nižší, přesto většinová.

Menší emise? Zázraky nečekejte

Jedním z hlavních argumentů pro zavedení limitu byla bezpečnost. Studie i zkušenosti z jiných evropských měst potvrzují, že při střetu chodce s vozidlem jedoucím 50 km/h je pravděpodobnost úmrtí až 80 %. Pokud auto jede pouze třicítkou, riziko padá k 10 %. To je rozdíl, který je opravdu znát.

Podle světové zdravotnické organizace patří i hluk v městském prostředí mezi zásadní zdravotní stresory. Každý čtvrtý Pařížan si stěžuje právě na zvýšený hluk v ulicích – a snížení rychlosti by mělo intenzitu tohoto problému omezit.

S emisemi už je to složitější. Pařížská agentura Cerema upozorňuje, že auta jedoucí konstantně 30 km/h mohou vypouštět až o 19 % víc oxidu uhličitého než při rychlosti 50 km/h. Ve městě ale téměř nikdy nejedete konstantní rychlostí a realita je často o jízdě v koloně – a tady rozdíly nejsou tak markantní.

Odborníci si proto myslí, že snížení rychlosti samo o sobě k razantnímu snížení emisí stačit nebude. Klíčem k čistějšímu ovzduší tak pravděpodobně bude větší podíl elektromobilů a důraz na hromadnou dopravu.

Co z toho plyne pro Prahu a další česká města?

  • Důraz na bezpečnost: Tam, kde jsou rychlosti nízké, jsou silnice bezpečnější.
  • Hluk jako téma: Snížení rychlosti může zlepšit kvalitu života hlavně v hustě obydlených částech.
  • Emise nejsou jen o rychlosti: Klíčovou roli má stav vozového parku a podpora alternativních druhů dopravy.

Jestli by podobné opatření fungovalo i třeba na magistrále nebo v Brně? Zkušenost z Paříže ukazuje, že zavedení takového kroku není všelék, ale ve výsledku má rozhodně pozitivní dopad na bezpečnost i pohodu obyvatel měst. Možná je na čase se tím začít vážněji zabývat i u nás.