Bezplatné nabíjení elektromobilů bylo v Německu několik let populárním benefitem, který nabídli nejen Lidl, Kaufland nebo IKEA. Nyní se však situace rychle mění. Zatímco dříve to byla lákavá výhoda pro běžné zákazníky, čím dál častěji se setkáváme se zneužíváním a nepříjemnými praktikami ze strany „organizovaných“ skupin řidičů.
Rychlý nárůst stanic, ještě rychlejší konec bezplatného nabíjení
Nabíjecí stanice přibývají po celé Evropě a Německo není výjimkou. Mezi supermarkety jako Kaufland, Lidl, či Aldi téměř nenajdete nový obchod bez vlastní dobíječky. Stovky stanic umožňují pohodlné nabíjení během nákupu – přesně tak, jak si to většina z nás přeje.
Problém je ale v tom, že mnoho stanic bylo veřejně přístupných a chyběla kontrola, zda vůz skutečně patří zákazníkovi daného obchodu. Výsledkem? Část řidičů, kteří s nákupem neměli nic společného, obsadila parkoviště a využívala proud zdarma, zatímco opravdoví návštěvníci obchodu neměli šanci.
„Skupiny“ řidičů a sdílené triky
Pokud jste někdy zahlédli skupinku elektromobilistů vyměňující si místa u nabíječek, nejste jediní. Facebookové skupiny v Německu plánují „střídání stráží“ a přehazování aut u nabíjení. A tak v některých oblastech nenajdete jedinou volnou zásuvku – obzvlášť v exponovaných časech jako třeba v Drážďanech poblíž pirnaiských nákupních center.
Tento trend připravil reálné zákazníky o možnost snadného nabití, což samozřejmě nenechalo obchodníky v klidu. Je těžko ospravedlnitelné, proč by prodejce měl sponzorovat elektřinu řidičům, kteří v jejich obchodech neutratí ani korunu.
Omezení, registrace a další opatření na obzoru
Obchody jako Lidl už zavedly registraci přes aplikaci Lidl E-Charge. Bez registrace prostě nezapojíte kabel. Zajímavé ale je, že zatím je služba stále bezplatná – aspoň pro ty, kteří mají účet. Každopádně už se mluví o dalším zpřísnění podmínek.
Jsem přesvědčen, že nás dříve nebo později čeká model, kdy budou nabíjení zdarma využívat jen zákazníci, kteří nakoupí minimálně za určitou částku a prokážou se zákaznickou kartou. Ostatní si za energii jednoduše připlatí. Podobný scénář už testuje OBI nebo Rewe.
Co čekat dál? Praktický pohled do budoucnosti
- Rozšíření placených nabíječek: S větším počtem elektromobilů bude i poptávka po placených rychlonabíječkách růst. Obchodníci už často přidávají další stanice, kde platíte QR kódem nebo přes aplikaci.
- Chytrá regulace: Například kombinace parkovacích hodin a ověření zákazníka podle účtenky/profilu v aplikaci. První pilotní projekty běží v Mnichově a Lipsku.
- „Lepší služby pro věrné“: Věrnostní programy typu Tesco Clubcard nebo Globus karta mohou do praxe přinést různé úrovně nabíjení zdarma pro nejvěrnější zákazníky.
Osobně to vítám. Elektromobilita se dostává do další fáze dospívání. Nabíjení během nákupu v Brně či Ostravě je i u nás stále častější, ale pokud nechceme stát fronty na zásuvku, je nastavení jasných pravidel jednoduše nutné.
Tip pro majitele elektromobilů
- Sledujte nové podmínky a aplikace – např. Lidl E-Charge, ČEZ nebo E.ON Drive.
- Ptejte se přímo v obchodech na pravidla využití nabíjecích stanic.
- Nezabírejte místo ostatním. Nabíjejte opravdu jen při nákupu a respektujte časové limity.
Revoluce v elektromobilitě bude pokračovat, ale pravidla hry se zpřísňují. Pokud budete hrát fér, využijete všechny výhody naplno.