Novostavby v Česku budou muset mít nabíječku na elektromobil. Do 9 let konec spalovacích motorů, říká Johnson

Od příštího roku budou muset ve Velké Británii nové domy i rozsáhlejší rekonstrukce povinně instalovat nabíječky elektromobilů. Už v roce 2030 má být zakázán prodej spalovacích motorů. Co čeká i Česko a kde se vyplatí se na změnu připravit?

Už příští rok ve Spojeném království vstupuje v platnost zákon, který nařídí instalaci nabíjecích stanic pro elektromobily u všech nových domů a velkých rekonstrukcí. Tímto krokem chce vláda zásadně rozšířit infrastrukturu pro elektromobilitu. Prodej aut se spalovacími motory má být v Británii úplně zakázán už v roce 2030.

Premiér Spojeného království Boris Johnson
Foto: Rada Evropské unie

Stavíte nebo modernizujete dům? Nabíječka bude nutností

Podle vládní strategie, kterou několik let diskutují mimo jiné i čeští odborníci na udržitelný rozvoj měst, bude od příštího roku povinné vybavit každý nový nebo zásadně rekonstruovaný dům nabíjecím zařízením pro elektromobily. Inspiraci našla britská vláda i v evropských městech, například v Berlíně nebo Vídni, kde je tento požadavek již standardem.

Nové nařízení ovlivní nejen developery, ale i majitele rodinných domů a bytových domů, kteří plánují větší investici do bydlení. Ačkoli kritici varují, že to mírně zvýší náklady na stavbu, v kontextu celkové ceny stavby se instalace nabíjecí stanice řadí spíše k menším investicím. I tak ale může být pro některé domácnosti nebo malé stavební projekty otázka navýšených nákladů tématem k debatě.

Proč to všechno? Elektromobily chtějí Britové na každém rohu

Cílem britské vlády je výrazně a rychle rozšířit počet dostupných nabíjecích míst. Počet elektromobilů na britských silnicích totiž v posledních třech letech vystřelil a stávající síť veřejných nabíječek začíná být přetížená. V České republice už dnes na tento trend reagují třeba společnosti PRE nebo ČEZ, které postupně rozšiřují síť rychlonabíječek hlavně v okolí Prahy a na větších obchodních centrech.

Povinnost se nebude týkat jen nových rodinných domů, ale také komerčních objektů, obchodních center a budov s více než deseti parkovacími místy. Výhodou pro budoucí majitele je možnost pohodlně nabíjet auto přes noc nebo při běžném parkování doma. Stávající veřejné nabíjecí stanice, například u čerpacích stanic Benzina nebo na parkovištích Kaufland, jsou už teď v některých časech obsazeny i lidmi, kteří místo využívají jen k běžnému stání a ne vždy skutečně nabíjejí vůz.

Co čekat dál? Větší pohodlí, ale také omezení

  • Do roku 2030 – zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem v Británii. Evropská unie plánuje podobný krok ve většině států na přelomu let 2030–2035.
  • Podpora domácích nabíječek – očekává se masivní nárůst dotací a možností financování nákupu domácích wallboxů i v Česku.
  • Růst trhu s elektromobily – nejen Tesla či Škoda Enyaq, ale i další značky představí v příštích letech cenově dostupné elektromobily.

Právě možnost nabíjení doma se ukazuje jako klíčová pro většinu běžných řidičů. Odborníci doporučují při plánování stavby nebo rekonstrukce nezapomenout na přípravu elektroinstalace a předem konzultovat typ vhodné nabíječky – pro české domy často stačí wallboxy s výkonem okolo 11 kW, které jsou bezpečné a efektivní.

Zajímavost na závěr: Češi mají náskok

Možná vás překvapí, že podle dat České asociace elektromobility je v naší zemi už více než 1800 dobíjecích bodů a to číslo každým rokem roste téměř o 25 %. Navíc Praha, Brno a Ostrava patří mezi desítku evropských měst s nejrychlejším tempem rozšiřování elektromobilní infrastruktury.

Přestože zatím podobný zákon v ČR ještě neplatí, tlak evropských norem a klimatických cílů naznačuje, že podobným povinnostem se nevyhneme ani u nás. Pokud tedy přemýšlíte o nové stavbě nebo plánujete rozsáhlou rekonstrukci, určitě stojí za to nad instalací domácí nabíječky přemýšlet už dnes – přinese vám jednodušší život a zvýší hodnotu vaší nemovitosti.

Tip na závěr: Sledujte nabídku dotací Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, kde se v roce 2025 chystají nové programy pro podporu výstavby domácích nabíjecích stanic.