Mysleli jste, že originální poznávací značky typu „BOSS 1“ nebo vtipné „TAXI 007“ jsou vrcholem personalizace? Rok 2025 přináší trend, který překvapil i zkušené motoristy. Smajlíci a emoji už pronikají nejen do chatu a reklam, ale nově i na registrační značky vozidel. A reakce veřejnosti jsou vášnivé – jedni tleskají, druzí kroutí hlavou: kam až ta digitální doba zajde?
Emoji jsou v kurzu. V některých zemích už jsou přímo součástí SPZ.
Foto: Shutterstock
Jak to všechno začalo: Austrálie odvážně vyrazila vpřed
Představte si: jedete po pražské Jižní spojce a před vámi auto se SPZ s mrkajícím smajlíkem. Nesmysl? Nikoli. Inspirace přišla už v roce 2019 z Austrálie, konkrétně z Queenslandu. Motoristé si mohli ke klasickému číslu zvolit jeden z pěti populárních emoji – od rozesmátého obličeje po zamilovaná očka. Cena? Zhruba 7 000 Kč v přepočtu. A zájem byl značný. Lidé chtějí prostřednictvím SPZ ukázat vlastní styl i nadhled. Úřady zase vidí šanci na extra příjem do rozpočtu.
První auta s emoji na SPZ jezdí zatím v Austrálii.
USA posouvá hranice digitalizace
Amerika koncept ještě vyšperkovala – v Kalifornii, Arizoně nebo Michiganu začaly testy digitálních SPZ. Umí měnit text v reálném čase (při odcizení auta se automaticky zobrazí například nápis „STOLEN“), přehrají i jednoduchou animaci nebo emoji. Inovace, která zní trochu jako sci-fi, ale díky pokroku je tady a teď. Systém je sledován přes internet, cena začíná na 12 tisících korun. Otázka zní: bude následovat Evropa podobným směrem?
Digitální SPZ testují v USA. Jak dlouho to potrvá, než dorazí i k nám?
Reakce veřejnosti: Radost i varování
- Podpora mladých: Personalizace je trendy a právě mladší řidiči v emoji vidí hravou inovaci. Influencery i automobilové nadšence design přímo láká.
- Kritika tradičních: SPZ je prý hlavně identifikační prvek – má být jasná a přehledná. Emoji mohou srozumitelnost komplikovat, hlavně při policejní kontrole, na kamerových záběrech i v databázích. Jak správně zadat do systému smajlíka?
- Etická otázka: Která emoji povolit a kde stanovit hranici? Necháme prostor i pro kontroverzní, nebo dokonce vulgární obrázky?
Co na to Evropa – a kde stojí Česko?
Zatímco Austrálie a Amerika testují limity, evropská silniční správa zůstává konzervativní. Maďarsko nebo Německo o novince diskutují, ale zatím se kloní ke standardu. V ČR aktuálně nejsou podobné změny na stole, ale diskuse na sociálních sítích ukazují, že by zájem existoval. Každý by si rád vybral vlastní symbol – někdo úsměv, jiný třeba šalinu z Brna.
Proč je to relevantní i pro Česko?
Označení osobních vozidel prochází revolucí. Trend personalizace se prolíná do všech oblastí – nejen mobilů a oblečení, ale i SPZ. Budou za pár let české ulice vypadat pestřeji? A bude dopravní systém připraven?
Tipy a souvislosti: Co sledovat do budoucna
- První kroky testování – Pokud se chcete připravit, sledujte, jak se vyvíjí digitální značení a legislativa v sousedních zemích.
- Technologie vs. tradice – Jste raději pro praktičnost, nebo radost z originality?
- Debata neslábne – Víte, jaký emoji byste na své vlastní SPZ volili vy?
Emoji na poznávacích značkách nejsou jen zábavná hříčka. Je to signál, jak se svět i my s ním měníme. Personalizace aut už není jen o barvě karoserie, ale i o digitálním úsměvu na silnici. Necháme se překvapit, čím ještě rok 2025 na českých silnicích překvapí.