Podpora nákupu nových elektromobilů byla v Německu až dosud jedním z největších motorů rozvoje „čisté“ mobility. Ovšem rok 2025 přináší výrazné změny – vláda chce dotace omezit, zejména u vozů, které neplní původní ekologické cíle. Co to znamená pro české řidiče a možné zájemce o auta „na zásuvku“?
Elektromobil Škoda ENYAQ iV
Foto: Martin Katler, Unsplash
Časy štědrých dotací končí: Co stojí za změnou?
Dlouhodobá kritika ze strany ekologických organizací i ekonomických expertů směřovala hlavně k tomu, že dosavadní model dotací měl řadu slabin. Dotovány byly i plug-in hybridy, které řada firemních i soukromých uživatelů reálně téměř nenabíjela. Výsledkem je paradox – místo nižších emisí a úspor energie vznikají v praxi větší uhlíkové stopy.
Jak to fungovalo dosud?
- Maximální státní příspěvek na nové elektromobily dosahoval až 9 000 EUR (přes 230 000 Kč).
- Z toho 6 000 EUR platil stát, zbytek doplňoval samotný výrobce (například Volkswagen, BMW nebo Škoda).
- Dotace se vztahovaly také na plug-in hybridy, pokud splnily základní technické požadavky.
Proč jsou plug-in hybridy problémem?
Plug-in hybridy teoreticky jezdí „čistě“ a při zodpovědném dobíjení snižují emise. Praxe je ale jiná – hlavně ve služebních flotilách se jejich baterie nabíjí výjimečně. Auto pak jezdí na benzín a díky vyšší hmotnosti způsobené bateriemi a dalším technologiím dokonce vyprodukuje více emisí než běžný benzinový model.
Nové nastavení dotací by tak mělo vést právě k tomu, aby státní peníze opravdu podpořily auta, která mají pro ekologii skutečný přínos.
Termín změn: Start už v roce 2025
Většina stávajících dotací na plug-in hybridy bude v Německu ukončena v průběhu roku 2025. Podobný krok už provedlo i Rakousko a Nizozemsko. Výrobci jako BMW nebo Mercedes se na změny už připravují a upozorňují české zákazníky na možné zdražení některých modelů.
Anglie upravila systém už o pár let dříve
Zajímavým příkladem je Velká Británie, která dotace na elektromobily upravila už dříve. Nově platí, že je možné získat podporu jen na vozy s cenou do 35 000 liber (přibližně 1,1 milionu korun). Drahé modely typu Tesla si musí poradit bez státní pomoci.
Dává to smysl: Podpora je tak směřovaná spíše na běžné uživatele a rodiny s průměrným příjmem, místo aby daňoví poplatníci dotovali luxusní značky.
Co z toho plyne pro Čechy?
- Pokud uvažujete o nákupu plug-in hybridu z Německa, po roce 2025 už nepočítejte s dotací.
- Ceny některých „přechodných“ modelů pravděpodobně porostou, zatímco čistě elektrická auta zřejmě zlevní.
- I české úřady letos řeší, jak nastavit férový systém podpory, aby podnítil skutečnou změnu trendu ve veřejné dopravě a firemních flotilách.
Praktické tipy, pokud zvažujete elektromobil:
- Před nákupem ověřte, jaké dotace a výhody aktuálně platí – situace se rychle mění i v ČR.
- Zajímejte se o reálný dojezd na jedno nabití a možnosti nabíjení v místě vašeho bydliště. Např. v Praze je dobíjecích stanic třikrát víc než v Hradci Králové.
- Pokud jezdíte krátké vzdálenosti, čistý elektromobil vám v kombinaci s levnějším nabíjením ušetří tisíce korun ročně.
Věděli jste?
Průměrný elektromobil, jako je Škoda Enyaq iV, dnes v běžném českém provozu ušetří na „palivu“ kolem 20 000 Kč za rok oproti podobnému benzinovému SUV. A s dalšími změnami ve státní podpoře a růstem ekosystému veřejného nabíjení bude výhod elektřiny stále víc.
Elektromobilita v roce 2025 v Evropě znamená už úplně jiné podmínky než před pěti lety. Státní podpora bude cílená, smysluplná a má potenciál ještě více proměnit české silnice – tentokrát skutečně ve prospěch životního prostředí.