Chladné měsíce umí pořádně potrápit nejen nás, ale i elektromobily. Nedávný test německého autoklubu ADAC to potvrdil s nečekanou razancí: v zimních podmínkách stoupá spotřeba elektrických vozů až o 80 % oproti optimistickým číslům výrobců. A vytrvalostní trasu mezi Mnichovem a Berlínem zvládl napoprvé pouze jeden – Mercedes EQS.
Realita zimního provozu: Elektromobil versus mráz na dálnici
Pokud jste už letos ráno škrábali auto na parkovišti v Brně nebo v Plzni, nejspíš vás výsledky nepřekvapí. Mrazivé počasí a dálniční rychlosti jsou pro baterie elektromobilů stále velkou výzvou – a že zima může snížit dojezd výrazně pod očekávání, ví i řidič z libovolných českých silnic.
ADAC testoval 25 populárních modelů v laboratorních podmínkách, které věrně simulovaly více než 580 km dlouhou trasu München–Berlin přes dálnici A9. Právě zde se projevila smutná realita: většina vozů trasu zvládla, jen když zastavila pro rychlé nabíjení… Jediným autem, které dorazilo z Münchova až do Berlína bez přestávky na nabíjení, byl Mercedes EQS – a měl v baterii ještě malou rezervu.
Jak test probíhal?
- Jízdní rychlost byla nastavena na maximum 130 km/h, průměrně okolo 111 km/h – přesně podle reálného dálničního provozu.
- Simulovaly se kopce i klesání, zrychlování i zpomalování a samozřejmě ledový vzduch – aby test odpovídal reálné zimě v našich zeměpisných šířkách.
Mercedes EQS díky baterii o kapacitě 118 kWh a chytré regulaci teploty zvládl 600 km. Dobrý výkon předvedl i Lucid Air nebo Porsche Taycan, ti už však museli po cestě nabíjet – což platí i pro pět dalších vozů v testu. Zbytek kapituloval ještě dřív.
Kde je příčina tak velkých rozdílů?
Kromě kapacity akumulátorů hrají roli další faktory – aerodynamika, typ pneumatik, teplotní ztráty i styl jízdy. Největší zádrhel: v extrémním chladu je potřeba více energie nejen pro pohon, ale i pro topení či vyhřívání baterie. A to dokáže dojezd pořádně zkrátit.
Které modely překvapily, které zklamaly?
- Mercedes EQS – vítěz testu (skok o 25 % oproti papírové spotřebě)
- Porsche Taycan – podíl spotřeby vyšší jen o 23 %
- Nio ET5 – nejlepší soulad mezi testem a WLTP (navýšení jen o 10 %)
- Ford Capri, Volvo EC40 a MG4 – až o 80 % vyšší spotřeba než ve WLTP (!!)
- Škoda Enyaq iV Coupé 85 – mezi papírem a realitou propast: místo 566 km (WLTP) zvládla v testu jen 316 km při výrazně vyšší průměrné spotřebě (25,7 kWh / 100 km)
Co z toho plyne pro české řidiče v roce 2025?
Pokud letos zvažujete elektromobil a často jezdíte na delší trasy – zimní realita je neúprosná. Výrobci sice lákají na teoretické hodnoty dojezdu dle WLTP, ale na trase Brno–Praha v lednu počítejte s téměř polovičním dojezdem. Nejmodernější vozy jako Mercedes EQS s efektivnější termomanagementem jsou zatím výjimkou v moři kompromisů.
Tip na závěr: Při plánování cesty elektromobilem v zimě nezapomeňte kalkulovat s rezervou a vyhledat funkční a rychlé nabíjecí stanice – třeba od ČEZ, PRE nebo E.ON. Praktické aplikace, jako je ChargeMap nebo česká Evmapa, vám pomohou najít nejbližší a nejvýkonnější nabíječku během cesty. Reálné zkušenosti ostatních uživatelů dávají datům od výrobců správný kontext.
Věděli jste, že…?
- Při poklesu teplot pod nulu se v některých elektromobilech prodlouží čas nabíjení až o 40 %?
- Některé modely umožňují dle nastavení tzv. předohřev baterie – vyplatí se tuto možnost na cestu aktivovat?
- Podívejte se na výsledky testu ADAC detailněji – jsou veřejně dostupné i s interaktivními grafy (adac.de)?
Trh s elektromobily se v Česku rychle rozvíjí, ale na zimu je třeba být připraven. Vlastní zkušenost je stále nad zlato – znáte jiný model, který obstál v tuhé zimě? Napište nám, sdílejte váš zážitek a inspirujte další české motoristy.