Němci prověřili elektromobily v zimních podmínkách. Mezi Mnichovem a Berlínem bez nabíjení uspěl pouze jeden model

Test německého ADAC ukázal, že spotřeba elektromobilů v zimě může být až o 80 % vyšší, než udávají výrobci. Celou dálniční trasu z Mnichova do Berlína na jedno nabití zvládl pouze Mercedes EQS. Zjistěte, jak obstály i mnohé další oblíbené modely v podmínkách, jaké znáte z české zimy.

Chladné měsíce umí pořádně potrápit nejen nás, ale i elektromobily. Nedávný test německého autoklubu ADAC to potvrdil s nečekanou razancí: v zimních podmínkách stoupá spotřeba elektrických vozů až o 80 % oproti optimistickým číslům výrobců. A vytrvalostní trasu mezi Mnichovem a Berlínem zvládl napoprvé pouze jeden – Mercedes EQS.

Realita zimního provozu: Elektromobil versus mráz na dálnici

Pokud jste už letos ráno škrábali auto na parkovišti v Brně nebo v Plzni, nejspíš vás výsledky nepřekvapí. Mrazivé počasí a dálniční rychlosti jsou pro baterie elektromobilů stále velkou výzvou – a že zima může snížit dojezd výrazně pod očekávání, ví i řidič z libovolných českých silnic.

ADAC testoval 25 populárních modelů v laboratorních podmínkách, které věrně simulovaly více než 580 km dlouhou trasu München–Berlin přes dálnici A9. Právě zde se projevila smutná realita: většina vozů trasu zvládla, jen když zastavila pro rychlé nabíjení… Jediným autem, které dorazilo z Münchova až do Berlína bez přestávky na nabíjení, byl Mercedes EQS – a měl v baterii ještě malou rezervu.

Jak test probíhal?

  • Jízdní rychlost byla nastavena na maximum 130 km/h, průměrně okolo 111 km/h – přesně podle reálného dálničního provozu.
  • Simulovaly se kopce i klesání, zrychlování i zpomalování a samozřejmě ledový vzduch – aby test odpovídal reálné zimě v našich zeměpisných šířkách.

Mercedes EQS díky baterii o kapacitě 118 kWh a chytré regulaci teploty zvládl 600 km. Dobrý výkon předvedl i Lucid Air nebo Porsche Taycan, ti už však museli po cestě nabíjet – což platí i pro pět dalších vozů v testu. Zbytek kapituloval ještě dřív.

Kde je příčina tak velkých rozdílů?

Kromě kapacity akumulátorů hrají roli další faktory – aerodynamika, typ pneumatik, teplotní ztráty i styl jízdy. Největší zádrhel: v extrémním chladu je potřeba více energie nejen pro pohon, ale i pro topení či vyhřívání baterie. A to dokáže dojezd pořádně zkrátit.

Které modely překvapily, které zklamaly?

  • Mercedes EQS – vítěz testu (skok o 25  % oproti papírové spotřebě)
  • Porsche Taycan – podíl spotřeby vyšší jen o 23 %
  • Nio ET5 – nejlepší soulad mezi testem a WLTP (navýšení jen o 10 %)
  • Ford Capri, Volvo EC40 a MG4 – až o 80  % vyšší spotřeba než ve WLTP (!!)
  • Škoda Enyaq iV Coupé 85 – mezi papírem a realitou propast: místo 566 km (WLTP) zvládla v testu jen 316 km při výrazně vyšší průměrné spotřebě (25,7 kWh / 100 km)

Co z toho plyne pro české řidiče v roce 2025?

Pokud letos zvažujete elektromobil a často jezdíte na delší trasy – zimní realita je neúprosná. Výrobci sice lákají na teoretické hodnoty dojezdu dle WLTP, ale na trase Brno–Praha v lednu počítejte s téměř polovičním dojezdem. Nejmodernější vozy jako Mercedes EQS s efektivnější termomanagementem jsou zatím výjimkou v moři kompromisů.

Tip na závěr: Při plánování cesty elektromobilem v zimě nezapomeňte kalkulovat s rezervou a vyhledat funkční a rychlé nabíjecí stanice – třeba od ČEZ, PRE nebo E.ON. Praktické aplikace, jako je ChargeMap nebo česká Evmapa, vám pomohou najít nejbližší a nejvýkonnější nabíječku během cesty. Reálné zkušenosti ostatních uživatelů dávají datům od výrobců správný kontext.

Věděli jste, že…?

  • Při poklesu teplot pod nulu se v některých elektromobilech prodlouží čas nabíjení až o 40 %?
  • Některé modely umožňují dle nastavení tzv. předohřev baterie – vyplatí se tuto možnost na cestu aktivovat?
  • Podívejte se na výsledky testu ADAC detailněji – jsou veřejně dostupné i s interaktivními grafy (adac.de)?

Trh s elektromobily se v Česku rychle rozvíjí, ale na zimu je třeba být připraven. Vlastní zkušenost je stále nad zlato – znáte jiný model, který obstál v tuhé zimě? Napište nám, sdílejte váš zážitek a inspirujte další české motoristy.