Němci profitují z dotací na elektromobily. V Česku zatím podobné spekulace nehrozí

V Německu se rychle rozmáhá trend využívání státních dotací na elektromobily k zisku – auta si lidé pořizují na půl roku „zdarma“ a pak je se ziskem prodají. V Česku podobný scénář zatím nehrozí, ale trh se brzy může změnit.

V Německu se elektromobily staly nejen symbolem udržitelné dopravy, ale pro šikovné jednotlivce i příležitostí, jak si slušně přivydělat. Roste totiž trend, kdy lidé pořídí nový elektromobil s pomocí státní dotace, po několika měsících jej prodají – často za vyšší cenu – a díky dotaci prakticky jezdí zdarma. Tento jev díky své povaze ovlivňuje celý evropský trh s elektroauty, zatímco v Česku se zatím nemusíme podobných machinací bát.

Jak to celé funguje?

Stačí vlastně jen trochu znalostí a odvahy zariskovat. Němci koupí elektromobil – často od značky Tesla, která je na tamním trhu velmi populární – využijí státní dotaci a po povinné minimální době (většinou půl roku) auto jednoduše prodají zpět do bazaru nebo dealerovi jako „roční vůz“. Cena přitom díky dotaci vychází pro původního majitele výhodněji, takže zbytek si často „strčí do kapsy“.

Díky zvýšenému zájmu o ojeté elektromobily v Evropě končí mnoho těchto aut v severských zemích, kde je po nich poptávka enormní. Pro českého motoristu to také znamená, že se na našem trhu objevují ojeté Tesly a další populární elektroauta za ceny, které by ještě před pár lety byly nepředstavitelné.

Podporuje Německo – ať chce nebo ne – celou Evropu?

Reálně se tak dá říct, že Německo svými dotačními programy pomáhá modernizovat vozový park napříč Unií. Ojeté elektromobily putují z Německa nejen do Skandinávie, ale i do sousedních států včetně Česka, čímž se podpora elektromobility rozšiřuje rychleji a efektivněji. Zda je to ale dlouhodobě udržitelné a spravedlivé, je otázka spíše na politiky v Berlíně. Už nyní se objevují tlaky na změnu pravidel – například aby na dotace nedosáhli ti, kdo si auto i bez státní podpory snadno dovolí.

Dobré je také vědět, že podobná praxe může přinést i menší výhody místnímu automobilovému průmyslu – pokud daný model pochází od domácí značky. Nejčastěji se však jedná o vozy americké Tesly nebo korejských značek, což už tolik smysl nedává.

Jak se k tomu staví Česká republika?

Pokud žijete v Česku a začali jste uvažovat o podobném „triku“, musíme vás zklamat – aktuálně zde žádný program na dotace pro soukromé osoby neexistuje. Ministerstvo průmyslu a obchodu teprve letos v létě rozjíždí pilotní podporu nákupu elektroaut pro firmy a živnostníky. Jak zareaguje trh a jestli za pár let zaplaví české silnice levnější ojeté elektromobily, je zatím otázkou; naděje pro běžné motoristy tu ale určitě je. Věřím, že vývoj v Německu tu uvidíme v jiné, možná praktičtější variantě.

Na co si dát pozor, pokud chcete elektroauto z druhé ruky?

  • Kontrola baterie – Stav a kapacita baterie je klíčový faktor ceny a budoucí použitelnosti.
  • Řádná servisní historie – Ověřte si, zda bylo auto servisováno v autorizovaných centrech.
  • Původ vozu – Dovozové vozy (zejména z Německa) mohou být levnější, ale pozor na garanci a historii užívání.

Rozhodně už neplatí, že ojetý elektromobil v Česku znamená experiment – nabídka roste, ceny klesají a možností přibývá. Z hlediska ekologie i rozpočtu je to trend, který se vyplatí sledovat – a třeba už za rok někdo z vás přiveze do Brna nebo Plzně svou první Teslu ze Saska za zlomek původní ceny.

Co nás může čekat dál?

Jisté je jedno: nastavení dotačních podmínek se v příštích letech bude utahovat všude v Evropě. V Německu se očekávají zpřísnění, Británie už před lety omezila podporu jen na menší a levnější vozy. Smyslem je zpřístupnit elektroauta běžným lidem, nikoli bohatým spekulantům. U nás jsme teprve na začátku, ale kdo sleduje trh s auty, ten ví, jak rychle se situace mění.