Debata o elektromobilitě a o udržitelné energetice nabývá v Německu na nové intenzitě. Německé ministerstvo hospodářství připravuje úpravu zákona, která by umožnila během energetických špiček dočasně odpojovat od sítě velké odběratele — včetně nabíječek elektromobilů. Tento krok reflektuje rostoucí tlak na stabilitu elektrické sítě, aktuální přechod na obnovitelné zdroje a narůstající poptávku po elektromobilech.
Zdroj: A. Krebs / Pixabay
Dočasné omezení – až dvě hodiny bez možnosti dobíjet
Podle německého listu Welt am Sonntag zvažuje vláda návrh, dle kterého by provozovatelé sítí mohli dočasně odpojit od elektřiny nabíjecí stanice pro elektromobily — až na dvě hodiny denně v době nejvyššího zatížení sítě. Pro řidiče, kteří na elektromobil spoléhají například při cestě z práce nebo rozvážení dětí, by to mohlo znamenat reálnou komplikaci. Opatření má však zabránit rozsáhlejším blackoutům v případech, kdy kapacita rozvodné sítě nebude stačit pokrýt spotřebu.
Elektromobilita v Německu na rozcestí
Automobilky a svazy tvrzení odmítají a varují, že pokud stát na jednu stranu motivuje občany k přechodu na elektromobily dotacemi a na druhé je omezuje při jejich provozu, podkopává důvěru v celý systém. Německo, jakožto lídr evropské elektromobility, řeší složitý paradox – růst bezemisní dopravy versus limity aktuální infrastruktury. Podobné diskuse se začínají odehrávat už i na české půdě, zejména ve větších městech jako je Brno, Praha nebo Ostrava.
Co na to energetici? Kompromis není jednoduchý
Energetické společnosti tento návrh v principu vítají. Možnosti pro rychlé rozšíření kapacity přenosových sítí a výstavbu nových zdrojů jsou omezené — a úplný odklon Německa od jádra vše zkomplikoval. Udržet síť v chodu bez plánovaných výpadků je čím dál složitější, obzvlášť když se větší část energie vyrábí závisle na počasí. Podle expertů z ČEPS nebo E.ON by ale plošné vypínání mělo být až tou skutečně krajní možností. Německý precedent by však mohl v budoucnu ovlivnit i český trh, kde počet domácích nabíječek od firem jako PRE či ČEZ neustále stoupá.
Čísla, která mluví jasně
- V prosinci 2024 byl podíl čistě elektrických aut na německém trhu 27 %
- Za celý minulý rok se v Německu prodalo přes 420 000 plug-in hybridů a elektromobilů — oproti roku 2019 je to nárůst o více než 250 %
- Počet domácích wallboxů loni vyskočil i v Česku, podle Ministerstva průmyslu jich přibyly tisíce
Co mohou dělat čeští řidiči a firmy?
Když sledujete německý vývoj, může být chytrým krokem:
- Optimalizovat nabíjení na dobu mimo špičku (například v noci nebo o víkendu)
- Sledovat nabídky chytrých wallboxů, jež umožňují programovat časy nabíjení
- Využít české platformy pro rezervaci nabíjení (např. Mobilita.cz či zázemí PRE Point v Praze)
- Diverzifikovat vozový park – kombinovat elektromobily s hybridy
- Zajímat se o trendy v evropské energetice – rozhodování politiků v Německu má často dopad i u nás
Jaké lekce pro budoucnost?
Otázka vypínání nabíječek během špičky je daleko širší téma, než by se mohlo zdát. Vypovídá nejen o technických limitech současné elektrizační soustavy, ale také o tom, jak důležité je pro Česko i Evropu plánovat rozvoj elektromobility ruku v ruce s modernizací energetické infrastruktury.
V roce 2025 už je jasné, že rychlost, s jakou přichází inovace v autech, musí být srovnatelná s tempem změn u elektrorozvodů. Jinak nám “zelená mobilita” zůstane jen na papíře a běžný řidič zůstane stát u vybité nabíječky.