Nejen auta na elektřinu: Elektrické motorky a skútry si v Česku získávají popularitu

Počet elektrických motocyklů v Česku rychle roste. Elektrokola zůstávají nejprodávanějším řešením, ale stále více Čechů přechází i na elektrické motorky, skútry a koloběžky. Zjistěte, proč lákají právě nyní!

V roce 2025 zažívá český trh s elektrickými vozidly dynamický růst, a zdaleka už nejde jen o osobní elektromobily. Stále častěji totiž potkáváme také elektrické motorky, skútry a samozřejmě i populární elektrokoloběžky. Přestože elektrokola zůstávají suverénní jedničkou ekologické mobility, segment dvoustopých elektrických dopravních prostředků se rychle proměňuje a přináší zajímavé novinky i pro milovníky jedné stopy.

Elektrický motocykl
Foto: Ather Energy on Unsplash

Růst na silnicích i v registru: Kolik jich opravdu je?

Do konce loňského roku bylo v Centrálním registru vozidel evidováno již 6 499 elektrických vozidel kategorie L – tedy motorky, skútry a vozidla s malými rozměry, které známe například z měst pražské Štvanice nebo brněnských ulic. Jejich počet rychle stoupá; o popularitě nejlépe svědčí to, že elektrických motorek bylo v roce 2024 zaregistrováno přes 1 500 kusů.

Prim u zákazníků hraje značka HECHT, dobře známá nejen milovníkům motorek, ale i kutilům a zahrádkářům. Své produkty nabízí v síti hobby marketů i na internetu a drží silnou pozici i díky cenové dostupnosti. Vedle HECHTu na trhu zaujaly značky NIU, SHANSU nebo KENTOYA – tu sice vyrábějí v Číně, ale prodává se pod českou obchodní značkou.

Tradiční motocyklové značky zatím spí, trh ovládají noví hráči

Zajímavé je, že velké tradiční značky zatím v oblasti elektrických motorek zaostávají. O jejich startu na trhu se sice už pár let mluví, ale čísla jsou výmluvná: rakouská KTM drží až třinácté místo s 92 kusy, BMW zaregistrovalo v Česku jen 27 elektrických motocyklů a legendární PIAGGIO pouze 23. Pro srovnání – HECHT pokrývá celých 42 % všech registrací, což je dominantní náskok před ostatními.

„V segmentu elektrických motocyklů jsou zatím tradiční značky zastoupeny jen minimálně,“ potvrzuje Ing. Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Proč Češi přesedlávají na elektrická dvoukolka?

  • Cena: Elektrické motorky, skútry i koloběžky pořídíte ve srovnání s elektromobily za zlomek ceny. Nový model často vyjde pod 50 000 Kč.
  • Ekologie a městská mobilita: Ve větších městech, kde parkování není samozřejmostí, jsou elektrické jednostopé stroje skvělou volbou na každý den.
  • Skvělý dojezd pro běžné užití: Moderní elektrické motorky ujedou na jedno nabití až 100 km – to stačí pro jízdu do práce i výlety v okolí Prahy či Brna.
  • Bezkonkurenční nízké provozní náklady: Údržba je minimální a elektřina stále patří k levnějším druhům energie v porovnání s pohonnými hmotami.

Elektrokola nadále vedou, ale konkurence sílí

Žádný segment ale v Česku nevykazuje taková čísla jako elektrokola. Jen za uplynulý rok se jich podle Centra dopravního výzkumu prodalo více než 120 000! Přitom stále více Čechů sahá i po elektrických motorkách, které umožňují kratší, rychlé přesuny bez závislosti na MHD.

Náš tip: Na co myslet při výběru elektrické motorky?

  • Vyzkoušejte si reálný dojezd – záleží nejen na kapacitě baterie, ale i na vašem stylu jízdy, reliéfu města (Praha není Hradec!) a počasí.
  • Ověřte možnost nabíjení – máte vlastní garáž se zásuvkou, nebo se budete spoléhat na veřejnou síť?
  • Zjistěte si dostupnost servisu – některé modely mají autorizované dílny jen v některých regionech.

Už teď je jasné, že elektrická mobilita v Česku zdaleka není jen doménou automobilů. Motorky, skútry i koloběžky přinášejí do našich měst lehkost, tichý provoz a dostupnější ekologickou dopravu. Pokud zvažujete přechod na elektrovozidlo, právě menší jednostopá vozidla mohou být ideální první krok do světa elektrické mobility.