Naftové autobusy už jsou minulostí: Česká města hromadně sází na elektřinu

Elektrické autobusy v českých městech rychle nahrazují naftové i CNG vozy. Zjistěte, jak si stojí Česko v celoevropském trendu, na co si dát pozor a proč začít sledovat domácí výrobce elektrobusů už v roce 2025.

Ještě před pár lety bylo těžké si představit pražské nebo brněnské ulice bez vrčení dieselových autobusů. Dnes je realita úplně jiná – data z roku 2024 ukazují, že evropská města rekordně investují do elektrických autobusů a trend míří i do Česka. Elektřina postupně vytlačuje nejen naftu, ale i oblíbený CNG. Nabízí se ale otázka: Kdo tyto elektrické autobusy vyrábí a kam směřuje další rozvoj městské dopravy?

Evropa mění pravidla hry: Slovinsko, Dánsko a Holandsko v čele

Pokud jde o počet nových elektrických autobusů, evropské státy se doslova předhánějí. Slovinsko, Dánsko, Nizozemsko, Irsko a Finsko jsou teď na špici – až 90 % nově prodaných autobusů zde jezdí na elektřinu. Výrazné tempo nasazení sledujeme i v Británii (63 %), Španělsku (40 %) nebo Itálii (29 %). V Německu, které si tradičně drží vysoké standardy, je to 26 % nových vozidel.

Naopak Francie má aktuálně podíl elektrických autobusů pod evropským průměrem (23 %) a v Estonsku se v roce 2024 bohužel elektrický autobus neprodal žádný. Situace se ale mění každým měsícem. I české Dopravní podniky už testují elektrické modely značek jako SOR nebo Škoda Electric na pravidelných linkách v Praze, Ostravě i Brně.

Ambiciózní plány evropských měst: Cílem je 100 % elektřina do 2035

Za poslední dva roky řada velkých měst představila konkrétní klimatické závazky. Osm evropských metropolí – například Kodaň nebo Amsterdam – plánuje už v roce 2025 provoz výhradně elektrických autobusů. Dalších 19 měst míří na termín 2030 a většina velkých evropských sídel si dává jako hranici konečné přeměny rok 2035.

Nejvíc ambicí mají Nizozemci a Dánové. U nich bude podle plánů už za pět let prakticky nemožné potkat v městské hromadné dopravě vozidlo se spalovacím motorem. V Česku nás čeká ještě dost práce, ale pilotní projekty v Ostravě, Mostě nebo Liberci ukazují, že i u nás je elektrobus budoucností veřejné dopravy.

Zákony nestíhají realitě: Trh žene technologie kupředu

I když se může zdát, že regulační rámec je dostatečný, skutečnost je jiná. Evropská legislativa teď požaduje pro rok 2030 pouze 90 % bezemisních autobusů v městském provozu a plnou bezemisnost až za deset let. Ve skutečnosti už v mnoha regionech podíl elektrických autobusů přesahuje stanovené průměry a výrobci musí reagovat na rostoucí poptávku rychleji, než zákony stíhají aktualizovat své cíle.

  • 2021-2025: povinně 20 % bezemisních autobusů v nákupech
  • 2026-2030: povinně 30 %
  • Firmy i města už dnes samy často překračují tato čísla

Pokud nechceme, aby budoucnost české MHD určovaly jen dovozy z ciziny, je nezbytné tuzemský průmysl co nejrychleji podpořit a modernizovat.

Výzva pro evropské výrobce: Silná konkurence z Číny

Zásadním tématem je původ nových vozů. Každý pátý nový bateriový elektrobus v Evropě už podle dat pochází z Číny. Zatímco značky jako Yutong nebo BYD raketově rostou, evropští tradiční výrobci – např. Solaris, Mercedes či český SOR – se snaží udržet tempo.

Transport & Environment proto doporučuje, aby Česko i celá EU investovaly do rozšíření vlastní výroby a přísnějších pravidel pro nákupy veřejných dopravců. V opačném případě hrozí, že nezávislost evropských měst na dovozu levných elektrobusů zásadně klesne. České značky jako Škoda Electric nebo SOR Libchavy už ale nyní dokazují, že domácí technologie umí najít své uplatnění nejen doma, ale i v zahraničí.

Co čeká českou veřejnou dopravu v nejbližších letech?

Růst zájmu o bezemisní vozidla je v Evropě zřejmý a podle odborných odhadů do tří let mnohá města splní emisní cíle dřív, než se čekalo. Dopravci i magistráty budou muset spolupracovat s průmyslem a vládou na dalším rozvoji infrastruktury, inovaci linek i školení řidičů. Pro cestující to už dnes znamená tichou a čistou jízdu po městě – a v blízké budoucnosti možná i nižší ceny jízdného díky úsporám energie.

Ať už jezdíte pražskou tramvají, ostravským trolejbusem nebo sledujete novinky v dopravě, vězte, že éra nafty končí. Elektřina je nejen trend, ale stále více i česká realita, která v příštích letech ovlivní každodenní život nás všech.