Nabíjíte příliš dlouho? Připravte se na nový Tesla poplatek za dlouhé nabíjení

Tesla zavádí minutový poplatek za nabíjení nad 90 % kapacity baterie. Nové pravidlo má uvolnit nabíjecí stanice a ovlivní i české řidiče elektromobilů. Přinášíme praktické rady, jak se poplatkům vyhnout.

Možná jste v posledních měsících zaznamenali, že čekání u nabíječek je delší než kdy dřív. S rostoucím počtem elektromobilů u nás – jen v Praze letos registrujeme o 30 % více nových EV než loni – přichází i nové výzvy a pravidla. Tesla, americký průkopník v oblasti elektromobility, u svých Superchargerů v USA zavádí nový minutový poplatek za „nadměrné“ nabíjení. A je velmi pravděpodobné, že tento trend dorazí brzy také do Česka.

Proč nový poplatek vznikl?

Elektromobily jsou čím dál oblíbenější, což je skvělá zpráva pro životní prostředí i naši peněženku při jízdě po dálnici D1 či pražském okruhu. Jenže počet rychlonabíječek například na strategických místech, jako je Humpolec nebo Olomouc-centrum, často nestačí tempu nárůstu elektromobilů. Výsledkem jsou obsazené stojany a dlouhé čekání zvlášť ve špičkách, například během pátečních odjezdů na chalupu.

Jak Tesla mění pravidla hry?

Doteď bylo běžné, že řidiči platili poplatek pouze pokud nechali své auto na nabíječce i po skončení nabíjení. Tesla nově testuje – zatím v USA – model, kdy začne účtovat poplatek už během nabíjení, pokud vaše baterie přesáhne 90 % kapacity. Konkrétně půjde o dolar za každou minutu po překročení této hranice (přepočteno zhruba 22,5 Kč za minutu). Tahle praxe má motivovat řidiče, aby „neblokovali“ nabíjecí místa pro ostatní zbytečně dlouho, například pro maximum dojezdu během cesty na Moravu.

Koho se novinky dotknou nejvíc?

  • Řidiče, kteří potřebují plné nabití – například před cestou mezi Prahou a Ostravou. Pro ně znamená nový poplatek vyšší náklady, pokud budou trvat na 100 % kapacity.
  • Městské EV využívající rychlonabíječky v centrech – tam se otočí řidiči jen na 20–30 minut a poplatek se jich pravděpodobně vůbec nedotkne.

Co to znamená pro Česko?

Nebylo by překvapením, kdyby Tesla tento model v příštím roce testovala i na českých Superchargerech, například v Chodově, Brně nebo Teplicích. Rychlé rozšiřování české sítě je sice znát (jen letos ČEZ přidal desítky nových stanic u Globusu či Kauflandu), ale v době velkých přesunů budou tyto i konkurenční sítě (E.ON, PRE) řešit stejný problém: jak zajistit rychlé střídání aut u nabíječek.

Praktické tipy, jak se poplatkům vyhnout

  • Plánujte nabíjení – většina baterií je nejlépe nabíjená do 80 %. Dosáhnete toho rychleji a bez poplatku.
  • Nabíjejte mimo špičku – večerní a noční časy jsou volnější.
  • Sledujte aplikace – Rain, PlugShare či oficiální Tesla App vám ukážou obsazenost v reálném čase.

Kam směřuje budoucnost nabíjení?

S tím, jak roste tlak na infrastrukturu elektromobility v ČR, dočkáme se i nových pravidel a poplatků i u dalších značek. Ať už jezdíte na pohodové kafe do Karlových Varů nebo po dálnici D11 do Hradce, je rozumné i v roce 2025 plánovat nabíjení chytře – ušetříte čas i peníze.

Proč je dobré tuto informaci znát?

Toto opatření není jen „problém Tesly“ – podobná pravidla už začínají testovat i další provozovatelé, třeba Ionity. Takže pokud chcete být na cestách vždy o krok napřed, mějte přehled a sdílejte článek s dalšími majiteli elektromobilů. Možná tím někomu ušetříte nejen čas, ale i stovky korun za zbytečné čekání navíc.