Elektromobilita zažívá v Evropě nebývalý boom a Německo je jednou z hlavních tahounů této zelené revoluce. Jenže realita na silnicích bývá pro majitele elektromobilů v Německu často tvrdší, než se na první pohled zdá. Hlavní překážkou je nečekaně složité a nepřehledné nabíjení – zážitek, který leckomu připomene spíše hlavolam než pokrokový styl cestování.
Typická nabíječka na německých silnicích – poznáváte ten chaos? Foto: Manuel Alvarez / Pixabay
Rychlý růst, ještě rychlejší chaos
Počet nabíjecích stanic v Německu neustále roste – podle posledních údajů v roce 2025 už přesahuje 30 000 bodů. Jenže tento kvantitativní růst bohužel není provázen jasným systémem ani jednotnými pravidly. V praxi to znamená, že místní řidiči se potýkají s řadou nesnází.
- Stovky různých aplikací a zákaznických karet
- Nepřehledná pravidla pro platby i ceny
- Absence displejů a srozumitelných údajů na mnoha stanicích
V Německu totiž dnes působí více než dva tisíce firem, které nabíjení poskytují – od gigantů jako EnBW či Ionity až po malé lokální provozovatele. Sjednocení systémů zatím pokulhává a každá společnost využívá odlišné aplikace, platební metody či karty.
Bez správné aplikace? Nabít je někdy nemožné
Možná se vám to už stalo na výletě po Bavorsku nebo Sársku: dorazíte k nabíječce a zjistíte, že ji s vaší běžnou kartou nebo aplikací nespustíte. Některé firmy navíc nezveřejňují cenu přímo na stanici, zákazník tak může být po nabití nemile překvapen částkou na výpisu. Ve světě, kde jsme zvyklí vidět cenu u každého stojanu na pumpě, působí tento nešvar poněkud zvláštně.
Roaming v dobíjení: Výhoda, nebo další zmatek?
Snaha situaci řešit vedla ke vzniku tzv. „roamingových dohod“ mezi poskytovateli. Ty umožňují, aby si u některých stanic mohli dobít i zákazníci s jinou kartou nebo aplikací – podobně jako telekomunikační roaming v zahraničí. Jenže pozor: tyto služby často stojí víc, než standardní nabíjení u „vaší“ sítě. Navíc málokdo předem ví, kolik za nabití vlastně zaplatí – celkovou cenu odhalíte až zpětně v aplikaci nebo na faktuře.
Kdo má dům, vyhrává
Současná komplikovanost dává jediné – výrazně „lepší karty“ mají ti, kteří mají možnost instalovat si vlastní wallbox doma. Pokud však vyrazíte s elektromobilem mimo Prahu, Brno nebo Plzeň a nabíjení na cestě začíná být nezbytností, čeká vás často malý test trpělivosti.
Co čekat v Česku?
Vývoj v Německu je pro nás cenným varováním. I u nás je sice většinu nabíječek pod rukou silných hráčů – dominantu představuje skupina ČEZ, přibývají ale další a menší poskytovatelé. Pokud se nepodaří sladit standardy, lze čekat do budoucna podobný zmatek i na českých silnicích. A co si z toho odnést? Vybírejte nabíjecí aplikace podle toho, kde nejčastěji jezdíte, sledujte nové nabídky a pokud můžete, zvažte domácí nabíječku. Jak se říká – štěstí přeje připraveným.
Rady do budoucna: Jak si nabíjení co nejvíce usnadnit
- Instalujte si více aplikací a karet: Jen tak zvýšíte šanci, že u cizí stanice uspějete.
- Sledujte mapy nabíječek: V ČR pomáhá třeba ChargeMap, nebo aplikace od ČEZ či PRE.
- Ptejte se na cenu před nabitím: Ne všude totiž najdete displej s aktuální částkou.
- Plánujte delší cesty s rezervou: Zejména v menších městech nejsou nabíjecí stanice samozřejmostí.
Tyto zkušenosti z Německa jsou dnes pro české motoristy neocenitelné. Elektromobily nabízejí moderní způsob cestování bez emisí, ale realita nabíjení je zatím plná výzev. S trochou plánování je ale můžete zvládnout s úsměvem – možná i vy si brzy osvojíte tipy, které vám ušetří čas, peníze i nervy.