Emobilita v Česku i celé Evropě posiluje své pozice. Za pouhé čtyři měsíce roku 2024 přibylo na evropských silnicích 442 000 nových elektromobilů – to je meziroční nárůst o 6,4 %. Ruku v ruce s tím narostla i infrastruktura: nyní už je k dispozici přes 700 000 nabíjecích bodů. Jak se v tomto rozběhu drží Česká republika a co to pro vás znamená?
Evropa jede na elektro, Česko mírně přidává plyn
Čísla z Centra dopravního výzkumu hovoří jasně. V EU tvoří elektromobily již 12 % všech nových registrací osobních aut. A i když benzinové motory stále vedou (35,6 %), následované hybridy (29 %) a naftovými vozy (12,9 %), trend je zjevný – elektrický pohon si razí cestu.
V Česku se mezi lednem a dubnem 2024 zaregistrovalo 1 893 nových bateriových elektromobilů, což je o 5,5 % více než loni. Na celkovém počtu nových vozů to ale zatím činí jen 2,5 %. Česká republika tak stále patří ke státům, kde je přechod na elektromobily na začátku – v žebříčku EU jsme předposlední, těsně před Chorvatskem.
Síť nabíječek roste, nejvíc jich najdete na západ od nás
Jedna z hlavních překážek pro větší rozšíření elektroaut byla vždy dostupnost nabíjení. Rok 2025 ale přináší změnu: v celé EU je již přes 708 000 veřejných dobíjecích bodů. Česká republika hlásí více než 5 000 těchto míst – například v Praze nebo v okolí větších měst už dnes bez problémů nabijete auto během nákupu nebo v obchodních centrech. Největší hustotu mají bezkonkurenčně Nizozemsko, Německo a Francie.
Státní podpora: Pro koho je elektromobil dostupnější?
Aby elektromobily nebyly jen výsadou několika nadšenců, stát rozjel záruční program, který pomáhá podnikatelům a firmám. Pokud vlastníte firmu, můžete snadno získat až 200 000 Kč na pořízení čistě elektrického vozu – a na nákladní auta je tento bonus ještě vyšší. V rámci tohoto programu bylo do půlky května 2024 schváleno už 879 žádostí, dalších 173 čeká na čerpání. Zamítnutá byla pouze jediná.
Elektromobilita v Česku: Co očekávat?
- Lepší dostupnost nabíjecích míst – už teď i menší města, jako Brno nebo Ostrava, rozšiřují svou infrastrukturu.
- Podpora firemních vozových parků – banky a leasingové společnosti rozjíždějí speciální nabídky ve spolupráci s vládou.
- Zelenější města – Praha testuje několik desítek elektrobusů i sdílených elektromobilů v rámci služby carsharingu.
- Pozvolný nárůst zájmu u běžných řidičů – hlavně díky lepší infrastruktuře i menší obavě z nedostatku dobíjení.
Kam se posuneme dál?
Rok 2025 je jasným signálem, že elektromobily nejsou jen krátkodobý trend. Technologie se rychle vyvíjejí, dojezd i rychlost nabíjení se zlepšují. Pokud ještě váháte s pořízením, doporučuji vyzkoušet některý ze sdílených elektroaut například od společnosti NextMove nebo Car4Way, abyste zjistili, jak vám elektrické řízení sedne. Možná budete překvapeni, jak tiché a svižné jízdy nové modely nabízejí.
Ať už se rozhodnete pro elektromobil teď nebo za pár let, jisté je jedno: infrastruktura a podpora státu jdou kupředu. Pro české silnice je to dobrá zpráva nejen kvůli čistšímu ovzduší, ale i vyššímu komfortu pro řidiče.