Milán získá stovku nových elektrobusů – brzy budou následovat i české města

Milán koupí dalších 100 elektrobusů Solaris a směřuje k dopravě bez nafty do roku 2030. Ostrava plánuje čistší MHD už v nejbližších měsících. Podívejte se, jak Evropa mění svůj pohled na městskou dopravu.

Milán investuje do čistší budoucnosti městské dopravy! Italské velkoměsto koupí od známého výrobce Solaris dalších sto elektrických autobusů. Do roku 2030 už město nepočítá s naftou – sází na tichou a bezemisní dopravu. Podobný krok chystá i Ostrava, která nové elektrobusy nasadí už v nejbližších měsících.

Elektrobus Solaris Urbino v ulicích Milána
Foto: Solaris

Milánská veřejná doprava směřuje k bezemisnímu provozu

Městské podniky napříč Evropou už dobře vědí, že budoucnost patří ekologickým dopravním prostředkům. Milán není výjimkou; jeho dopravní podnik ATM už provozuje čtyřicet elektrobusů z dřívějších objednávek a letos přidá dalších sto nových, dvanáctimetrových Solaris Urbino s bateriemi.

Nové vozy zaplní nejen historické centrum, ale i příměstské oblasti. Elektrické autobusy slibují tichý chod, čisté ovzduší a pohodlnější cestování. Rámcová smlouva s výrobcem navíc umožňuje další nákupy v následujících letech. Díky tomu je plán na úplné odstranění naftových autobusů z ulic do konce dekády reálný – město počítá s tím, že už v roce 2030 naftu úplně vyškrtnou.

Tisící elektrobus Solaris pojede právě v Miláně

Mezi stovkou nově dodaných elektrobusů je pro firmu Solaris ještě jeden milník: Milán se stane místem, kde bude nasazen již tisící vyrobený elektrický autobus této značky. Solaris svoje první elektrobusy představil v roce 2011 – za tu dobu je objednalo téměř sto zákazníků z 18 zemí. Opravdu působivý úspěch.

Praha a Ostrava: České metropole staví na elektřinu

Trend bezemisní dopravy dorazil naplno i do Česka. Praha připravila projekt elektrifikace linky 134 a už brzy začne s testováním moderního čtyřpólového dobíjení. Pokud vše půjde podle plánu, do konce roku 2025 povezou cestující na této trase výhradně ekologické elektrobusy. Praha tak potvrzuje status evropské metropole s inovativními dopravními řešeními.

Ostrava se k Praze přidává: na jaře nasadí první várku nových elektrických autobusů z vlastní výběrové zakázky na 24 krátkých (dvanáctimetrových) vozů pro minimálně 80 cestujících. Důraz je na technologiích – baterie musí zvládnout na jedno nabití 30 km a během 24 hodin absolvovat alespoň osmnáct dobíjecích cyklů. Výsledek? Ostrava má šanci stát se první českou aglomerací, která úplně vyřadí naftové autobusy z pravidelného provozu.

Proč na elektrobus vsadit?

  • Jasné výhody pro město: výrazně nižší emise a menší hluk díky bezemisnímu pohonu.
  • Komfort pro cestující: čistější vzduch, tichá jízda a moderní vybavení vozidel.
  • Dlouhodobá úspora: nižší provozní náklady, stabilnější ceny elektřiny oproti naftě.
  • Podpora inovací: nové technologie dobíjení, lepší plánování linek.

V roce 2025 už je jasné: městská doprava bez výfukových plynů je standard, ne sci-fi. Máte-li možnost využít elektrobus třeba na linkách DPO nebo DPP, rozhodně to zkuste. Rozdíl poznáte na první pohled – i na první nadechnutí čistého městského vzduchu.