Ve světě městského odpadu a udržitelnosti přichází zásadní novinka — Mercedes-Benz právě zahájil v německém Wörthu sériovou výrobu svého nového elektrického popelářského vozu eEconic. Na českých silnicích jsme už pár elektrovozů viděli, ale eEconic přináší novou laťku. Dlouho očekávaný elektromobil zvládne typickou svozovou směnu bez potřeby nabíjení na trase. První kus už míří k provozovateli do Dánska, což značí rozjezd evropského trendu.
Elektrický svozový vůz Mercedes-Benz eEconic, foto: Daimler Trucks AG
Nová éra popelářů: eEconic v praxi
Daimler Truck sázkou na elektrifikaci navázal na loňský úspěch modelu eActros. Nyní továrna Wörth pravidelně sjíždí z linky už druhý plně elektrický náklaďák — eEconic. Ten je z velké části vyvinut právě pro městské vyvážení odpadu, kde je potřeba nejen tichý provoz, ale také ohleduplnost vůči ovzduší i lidem ve městě.
Jedním z chytrých tahů je přizpůsobená konstrukce vozu. Kabina umožňuje bezpečný a pohodlný nástup i výstup celého týmu, což je ve městech jako Praha nebo Brno prostě nutnost. Vzhledově je vůz jasně rozpozantelný — robustní, přitom elegantní, se zaměřením na funkčnost.
Montáž vysokonapěťových systémů v závodě Wörth, Daimler Trucks
Jak vypadá výroba elektrického náklaďáku?
Většina výrobního procesu je sdílená s klasickými dieselovými náklaďáky, což šetří čas i peníze. Rozdíl nastává až v tzv. Future Truck Center, kde automobil vybaví speciálními bateriemi a vysokonapěťovými systémy. To celé probíhá s maximální precizností – přece jen jde o vozidla, která musí bezpečně fungovat v různých podmínkách a často navigovat i úzké uličky velkoměst.
První vyrobený Mercedes-Benz eEconic, Daimler Trucks
Parametry, které v praxi fungují
- Baterie: 3 moduly (celkem 336 kWh)
- Reálný dojezd: 100–150 kilometrů (dostatečné pro denní svoz v Praze, Brně i menších městech)
- Síťové dobíjení: špičkový výkon 160 kW, zrychlené nabíjení z 20 na 80 % za pouhých 75 minut
Praktický význam těchto údajů? Svozová směna může probíhat od rána do odpoledne bez nutnosti zdlouhavých přestávek na nabíjení. Díky rychlonabíjení stačí krátká pauza a vůz je znovu připraven vyrazit do terénu.
Kdo první ochutná elektromobilitu?
Společnost Urbaser A/S v Dánsku se stává pilotním zákazníkem — uvidíme tedy, jak se eEconic osvědčí v tamních reálných podmínkách. Je ale zřejmé, že evropská města, včetně těch českých, mají před sebou jasný trend: větší nasazení tichých, ekologických svozových aut. Očekávejte, že se podobné vozy zanedlouho objeví i v ulicích Prahy, Ostravy nebo Olomouce.
Proč nás to má zajímat?
Rozhodně nejde jen o „další pokrok“ v dopravě, ale o smysluplný krok ke zlepšení života ve městě. Všichni známe ranní ruch popelářů — s elektromobilitou přichází nejen méně hluku, ale i čistší vzduch v naší každodennosti. Ať už jste ekologicky smýšlející obyvatelka Prahy nebo technický nadšenec z Plzně, právě tato změna nabízí inspiraci, jak může technologie pozitivně ovlivnit každodenní život.