Mercedes-Benz do roku 2030 končí s dieselovými autobusy. Budoucnost patří elektřině a vodíku

Mercedes-Benz plánuje v Česku zásadně navýšit podíl elektrických autobusů díky novým bateriím s delším dojezdem. Od roku 2030 přestanou nabízet městské autobusy na diesel a sází na ekologický pohon elektřinou a vodíkem.

Přemýšleli jste někdy, čím budou jezdit městské autobusy v Praze nebo Brně už za pár let? Mercedes-Benz má jasno: od roku 2030 definitivně opouští diesel a sází na elektřinu a vodíkový pohon. Pro většinu měst a dopravních firem to znamená zásadní změnu, na kterou byste se měli začít připravovat už dnes.

Nová generace elektrobusů s dojezdem až 400 km

Elektrické autobusy Mercedes-Benz e-Citaro projdou v roce 2026 zásadní modernizací. Díky špičkovým bateriím zvládnou na jedno nabití až 400 kilometrů, což už znamená pohodlný provoz i na nejdelších linkách v Ostravě, Plzni nebo Ústí nad Labem. Každodenní dobíjení už nebude (zejména pro města střední velikosti) výzvou číslo jedna.

Ambiciózní plán: konec dieselových autobusů

Mercedes-Benz nechce zůstat pozadu za konkurencí – třeba polským Solarise, který v Česku mnozí znají z běžného provozu. První elektrobusy s logem trojcípé hvězdy se sice objevily už v roce 2021, zatím jich ale firma prodala jen kolem 600 kusů. Pro srovnání: Solaris zvládl prodat tolik vozidel jen za jediný rok.

  • Od roku 2030 přestane Mercedes-Benz úplně prodávat nové městské dieselové autobusy v Evropě.
  • Místo toho nabídne plně elektrická a vodíková vozidla se zelenou stopou.
  • Veškeré nové modely budou lokálně CO₂ neutrální.

Proč se to týká i vás?

Jako cestující si možná myslíte, že výměna motoru za baterii se vás moc nedotkne. Ale opak je pravdou – tichý provoz, žádný zápach na zastávkách a nižší provozní náklady mohou znamenat zcela nový standard městské dopravy i v regionech jako Vysočina nebo Jižní Čechy. Navíc jde o významný krok pro čistší ovzduší, zejména v centrech větších měst.

Co chystá český trh?

Automobilky i dopravci v Česku sledují globální trendy a hledají cesty, jak novou techniku efektivně zavést. Rozšiřování infrastruktury pro nabíjení autobusů je na spadnutí i v krajích, kde dosud dominoval naftový motor. Například Praha už spouští pilotní nabíjecí stanice, v Plzni zvažují přechod linek na elektrobusy během roku 2027.

„Chceme být hnacím motorem změny v dopravě a přispět k ochraně klimatu. Do roku 2030 budeme v Evropě nabízet nové městské autobusy výhradně s neutrálním provozem. Euro VII pro nás již není cesta – investujeme do elektromobility a vodíku,“ říká Till Oberwörder, šéf Daimler Buses.

Co znamená přechod k elektromobilitě pro česká města?

  • Stabilní dojezd – už žádné strachy, že by autobus nestihl poslední trasu.
  • Nižší hlučnost a čistší vzduch – změnu pozná každý, kdo bydlí poblíž zastávky.
  • Příležitost pro nové inovace – například dohled nad energetickou sítí nebo chytré plánování tras.

Jaké novinky čekat v následujících letech?

Revoluce v autobusové dopravě je na spadnutí. Mercedes-Benz plánuje rozšířit nabídku o další modely na elektromobilitu a vodík i pro meziměstské a dálkové trasy. Firmy napojené na správu městské dopravy budou potřebovat nové specialisty a pravděpodobně porostou investice do modernizace dep.

Závěr: Připravte se na změnu

Nároky cestujících, měst i životního prostředí rostou. Přechod na elektrobusy je nezbytný krok vpřed – a Mercedes-Benz chce být lídrem této proměny i u nás. Čím dřív se začneme na tuto vlnu adaptovat, tím dřív budou naše města tišší, čistější a zdravější.