Pokud patříte mezi majitele osobních automobilů, víte, že jednou za dva roky vás čeká státní technická kontrola, tedy STK. A možná už jste si zažili nemilé překvapení, když jste zpět domů odjížděli s razítkem „nevyhovující“ – a to kvůli na pohled bezvýznamnému škrábanci, nebo malé prasklině. Jaká jsou nejčastější „drobná“ poškození, která dokážou přerušit váš provozní klid? A na co byste si měli od roku 2025 zvlášť dát pozor? Odpovědi nám dal zkušený technik z brněnského servisu, který už viděl ledasco.
STK pod lupou: přísnější kontroly mění vše
Rok 2025 s sebou přinesl důslednější policejní kontroly i ostřejší pravidla u technických prohlídek. Auta procházejí rukama zkušených techniků vybavených novými přístroji – drobnosti, které by dříve prošly bez povšimnutí, už dnes jednoduše neprojdou. Řidiči tak musí věnovat pozornost údržbě a kvalitní přípravě svého auta na STK. Už to není formalita, kterou zvládnete bez přípravy.
Novinka: Inspekce silniční dopravy a vyšší pokuty
Podle statistik Ministerstva dopravy stárne vozový park v Česku rychleji než kofola na slunci – průměrné stáří aut u nás přesáhlo 16 let (!). Tím pádem roste i emisní zátěž. Právě proto vznikla Inspekce silniční dopravy, jejíž inspektoři můžou přímo na silnici kontrolovat stav vozu a rozdávat pokuty až do výše 200 000 Kč. Pravidelné a namátkové kontroly teď fungují v Praze, Brně, Plzni i menších městech – a rozhodně nejsou jen na oku.
Pod drobnohledem: Co všechno technici na STK zkoumají
Pokud vlastníte nové auto, čeká vás STK až po čtyřech letech, ale ostatní jezdí „na technickou“ každé dva roky. A co technici sledovali vždy, teď hodnotí doslova pod zvětšovacím sklem:
- Celkový technický stav – podvozek, kola, pneumatiky, brzdové kotouče
- Motor, jeho hlučnost a stav výfukového systému
- Geometrii, tachometr, funkční světla i bezpečnostní prvky
- Škrábance, praskliny a vady na karoserii a především na čelním skle
- Platné doklady k vozidlu
Zásadní věcí je stav čelního skla. Prasklina v zorném poli řidiče (tzv. zóna A), která přesahuje 20 mm, znamená stopku. Na skle navíc nesmí být fólie, samolepky ani škrábance omezující rozhled. Technik z ostravského STK mi v rozhovoru zmínil, že už několikrát museli vůz kvůli „nepatrnému“ škrábanci vyřadit z provozu – a to, i když byl jinak špičkově udržovaný.
Pozor: STK pod kontrolou krajských úřadů!
Díky novým vyhláškám jsou stanice STK pod dohledem inspekcí z krajských úřadů. Ministerstvo pravidelně vydává upřesňující metodiky a checklisty, které musí technici procházet. Častěji se zavádějí náhodné kontroly, o kterých neví nejen řidiči, ale ani samotní zaměstnanci stanic – cílem je zamezit obcházení pravidel. Provozovatelům, kteří by opakovaně neplnili podmínky, může úřad odebrat oprávnění provádět emisní kontroly.
Jak se na STK v roce 2025 opravdu připravit?
- Před STK natankujte kvalitní palivo. U nových aut lze před jízdou použít přísadu do paliva (nejlépe doporučenou výrobcem).
- Před kontrolou auto projeďte v běžném provozu, abyste zahřáli motor a vypálili usazeniny (zejména u dieselů). Platí hlavně pro obyvatele Prahy, Brna či Ostravy, kde časté popojíždění v kolonách zanáší výfuk i katalyzátor.
- Vizuální kontrola čelního skla, světlometů, brzd a pneumatik – drobný škrábanec v zóně výhledu může zmařit celé STK.
- Pokud si nejste jisti, zajděte na preventivní prohlídku k místnímu automechanikovi. Odborníci běžně najdou i to, nač byste sami nepřišli.
Nezapomeňte mít s sebou veškeré doklady, včetně platné zelené karty. Některá pracoviště STK nabízejí mobilní aplikace pro rezervaci – využijte je, ušetříte si fronty i nervy.
Malý škrábanec – velký problém?
Možná si řeknete, že kamínek nebo drobný škrábanec na skle je banalita. Od letošního roku vám ale může zcela legálně zabránit projít kontrolou. Pokud si nejste jistí, navštivte některý z ověřených brněnských, plzeňských nebo pražských servisů – a řešte problém ještě před návštěvou STK. Předejdete tak nejen pokutě, ale i ztrátě času a nervů.
A proč takový důraz na detaily? Protože se bezpečí všech na silnicích a naše města snižují svou ekologickou zátěž. Nová pravidla nejsou jen byrokratické opatření, ale snaha o větší bezpečnost a odpovědnost nás všech.
Držíme vám palce při STK – ať projdete napoprvé a bez zbytečných komplikací. Některé maličkosti totiž dnes už opravdu nejsou maličkostmi.