Získat řidičský průkaz vás stojí nejen čas a peníze, ale hlavně složení náročných zkoušek a teorie. Většina z nás si ale po letech za volantem některé znalosti moc neosvěžuje a často je ztrácí. Patříte mezi ně?
Staří mazáci i začátečníci: proč jsou nové testy těžší?
Máte dlouholetou praxi a myslíte si, že znáte pravidla silničního provozu? Realita bývá jiná. Mnoho řidičů po absolvování autoškoly už teorii dál nestuduje a sází spíš na zkušenosti z provozu. Jenže tím si koledujete o drobné přestupky – a někdy i o pořádný problém, který může skončit nehodou nebo vysokou pokutou.
Navíc se v posledních letech podmínky v autoškolách opravdu zpřísnily. Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol reagují na požadavky Evropské unie a dnes je teoretický test mnohem delší a složitější než dřív. Není výjimkou, když propadnou i ti, kdo už mají odježděno tisíce kilometrů po dálnici D1 i ostravských ulicích.
Pravidelné „doškolení“: klíč k bezpečné jízdě
Možná si řeknete, že teoretická pravidla jsou pro provoz zbytečná formalita. Praxe ale ukazuje opak. Pravdila se mění, zkušební otázky jsou občas pořádný chyták a platí, že kdo se průběžně nevzdělává, tomu hrozí nejen pokuty, ale také riziko nehody.
Pravidelně si proto projděte nové informace na webu Ministerstva dopravy nebo se podívejte na online testy. I malý refresh udělá velký rozdíl ve vašem rozhledu i v tom, jak bezpečně se cítíte v jízdě po Praze, Brně nebo v nočním provozu v Plzni.
Neznalost zákona neomlouvá — a policie si přijde na své i na klidné vysočinské silnici.
Kvíz: Opravdu byste zvládli nové otázky?
Oficiální testová sada obsahuje aktuálně přibližně 1 100 otázek a postupně se rozšiřuje. Evropská unie plánuje zvednout počet povinných otázek až na 2 000.
Vyzbrojeni znalostmi ze silnic dáte těchto pár chytáků s přehledem? Otestujte se – třeba budete překvapeni.
1. Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje vozovky, musí:
- A) Dát znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu.
- B) Nedávat znamení a klidně omezit ostatní.
- C) Dát znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu.
2. Zvukové výstražné znamení k upozornění řidiče předjížděného vozidla:
- A) Je zakázáno.
- B) Je dovoleno.
- C) Je dovoleno pouze mimo obec.
3. Přesahuje-li náklad za snížené viditelnosti vozidlo o více než 1 metr vpředu/vzadu, jeho konec musí být:
- A) Označen červeným praporkem (30 × 30 cm), vzadu červeným světlem, vpředu neoslňujícím bílým světlem.
- B) Vzadu červeným světlem a ne-trojúhelníkovou červenou odrazkou, vpředu neoslňujícím bílým světlem a jinou než trojúhelníkovou bílou odrazkou.
- C) Vzadu červeným světlem a trojúhelníkovou červenou odrazkou, vpředu neoslňujícím bílým světlem a trojúhelníkovou bílou odrazkou.
4. Pohybují-li se vozidla pomalu nebo stojí-li za sebou:
- A) Motocyklista může tato vozidla předjíždět zprava po okraji vozovky či krajnici, ale neodbočuje-li vozidlo vpravo a nedává znamení.
- B) Cyklista může tato vozidla předjíždět zprava po okraji vozovky či krajnici, ale neodbočuje-li vozidlo vpravo a nedává znamení.
- C) Motocyklista může předjíždět, pokud je mezi vozidly dost místa.
Správné odpovědi: 1. C, 2. C, 3. B, 4. B.
Jak jste dopadli? Pokud jste aspoň tři otázky netrefili správně, možná je čas na malé opakování pravidel.
Tipy, jak udržet své znalosti v kondici
- Projíždějte nové testové otázky na stránkách Ministerstva dopravy.
- Podívejte se na aktuality k zákonům – např. i v mobilní aplikaci „Dopravní info“.
- Sledujte, co se mění ve vašem kraji – Morava má občas jiné priority než Praha.
- Vyměňte si postřehy s kolegy, třeba přes skupiny na Facebooku: „Řidiči v Brně“, „Česká D1 – hlášení nehod“.
Kvízy nejsou jenom školní nostalgie, ale v dnešní době potřebná záchrana před nepříjemnostmi na silnicích. Osvěžte si testy, ať vás nepřekvapí nejen policista v Olomouci, ale ani nové značky na Smetanově nábřeží v Praze.