Nedostatek AdBlue – tedy modré kapaliny, bez které většina novějších dieselových aut dnes vůbec nevyjede – znovu nabírá na síle. Poslední týdny přináší špatné zprávy nejen z Austrálie, kde už třetí největší síť čerpacích stanic omezuje množství močoviny na zákazníka, ale i z dalších koutů světa. A přiznejme si: i Češi by měli zpozornět.
Čerpací stanice BP, foto: Red Dot on Unsplash
Proč AdBlue mizí z čerpacích stanic?
Kdo měl pocit, že panika kolem nedostatku AdBlue je minulostí, byl na omylu. Cena syntetické močoviny – hlavní složky této kapaliny, která slouží k snižování emisí moderních dieselových motorů – dál roste a dostupnost klesá. První země teď zavádí limity, na kolik litrů má motorista nárok při jedné návštěvě pumpy.
Faktor Čína a drahá umělá hnojiva
Hlavním důvodem je globální trh s močovinou. Čína, největší světový hráč, začala výrazně omezovat export – zajišťuje domácí zásoby kvůli dramaticky rostoucím cenám v zemědělství. Metaforicky řečeno, močovina se hodí jak do nádrže vašeho auta, tak do pole místního farmáře. Když je jí málo, ceny šplhají nahoru všude.
- Ceny AdBlue a zemědělských hnojiv jsou těsně propojené.
- Omezený export z Číny dusí evropské i australské trhy.
- Panické nákupy zvyšují tlak na skladové zásoby.
Jaký dopad může mít AdBlue krize v Česku?
Před pár lety jsme měli prázdné regály i u nás – možná si ještě pamatujete fronty před čerpacími stanicemi, když najednou zhruba třetina českých náklaďáků i osobních aut znejistěla, zda dojede do práce. Podobná situace, kdy má Austrálie zásoby zhruba na pět týdnů a řeší dovoz z Indonésie i Blízkého východu, se může snadno zopakovat i v Česku.
Nielen kamiony, ale i autobusy a osobáky
V Evropě i v Česku je močovina známá v podstatě výhradně pod značkou AdBlue. Pokud by došlo k výpadku dodávek, prakticky žádné nové dieselové auto by se nerozjelo – regulace jsou totiž nastavené tak, že provoz bez AdBlue není možný. To by postihlo jak firmy a dopravce, tak městskou hromadnou dopravu i běžné řidiče.
Pro firmy by to mohlo znamenat zpomalení či ochromení logistiky – a tedy ohrožení zásobování obchodů, restaurací i služeb.
Co můžete udělat už dnes?
- Sledujte vývoj cen a dostupnosti močoviny v ČR – aktuální informace publikují například Benzina, MOL nebo EuroOil.
- Pokud spravujete větší vozový park, doporučujeme včasné zásobení AdBlue (pozor ale na skladovací podmínky – při teplotách nad 30°C ji nenechávejte v autě).
- Běžní řidiči: Nepropadejte panice, ale při tankování zkontrolujte stav vašeho AdBlue a případně doplňte do plna.
Zajímavost na závěr
Věděli jste, že roční spotřeba močoviny v Česku překročila už před dvěma lety hranici 120 milionů litrů? Není divu – stačí pár týdnů výpadku a celý segment dopravy je ochromen včetně zásilkových služeb nebo supermarketů.
Souhrn: Nebezpečí, kterému lze předcházet
Jestli nás poslední roky něco naučily, pak je to fakt, že křehkost dodavatelských řetězců se týká každého z nás. Ať už jezdíte Octavií, řídíte dodávku nebo autobus – sledování situace kolem AdBlue se rozhodně vyplatí mít „na radaru”, protože bez této látky dnes doslova stojí republika.