Města po celém světě hledají nové způsoby, jak zajistit větší bezpečnost cyklistům. Toronto, nejlidnatější město Kanady, letos výrazně zvýšilo pokuty za nesprávné parkování – a vypadá to, že přitvrzení opravdu funguje.
Nová pravidla: Krátká zastávka na cyklostezce vyjde na tisíce
Od letošního července už v Torontu není legrace nechat auto na cyklostezce nebo chodníku „jen na chvíli“. Pokuta za parkování na cyklostezce narostla na 200 kanadských dolarů (cca 3 350 korun). Pro srovnání: ještě v červnu byste odešli s pokutou třetinovou. A to už přiměje k zamyšlení každého řidiče.
Proč takový krok?
Starostka Olivia Chow prosadila navýšení pokut s jasným cílem: zvýšit bezpečnost pro cyklisty a chodce. Ulice Toronta v posledních letech zažívají boom cyklistiky a veřejná doprava získává na popularitě díky udržitelnému životnímu stylu. Bohužel, auta blokující cyklostezky i zastávky tramvají byla dlouhodobě problém, který se stále vracel na stůl městským úředníkům.
- 123 přestupků ze světa parkování má v roce 2025 výrazně dražší následky, ať už jde o špatné zastavení nebo blokování dobíjecích stanic pro elektromobily.
- Městská rada zjistila, že předchozí výše pokut často řidiče motivovala riskovat. Legální parkování vycházelo někdy dráž než pokuta za přestupek.
Co to znamená pro česká města?
Možná právě teď přemýšlíte, proč by vás mělo trápit, co se děje za oceánem. Stačí si vzpomenout na pražské cyklostezky kolem Vltavy nebo brněnskou cyklotrasu kolem Svratky – i u nás řidiči občas „na chvíli“ zaberou stezku pro kola. Zkušenost Toronta, kde nové sankce fakt přiměly řidiče změnit své chování, by mohla být signálem i pro zdejší samosprávy.
Zvýšené pokuty nejsou jen další daní na řidiče. Z torontských čísel jasně vyplývá, že vliv mají hlavně na plynulost a bezpečí dopravy – a dokážou přimět lidi využít MHD nebo kolo častěji než dřív.
V praxi: Jaká opatření se skutečně osvědčila?
- Lepší značení cyklostezek – s jasnými piktogramy a zábranami, které brání vjezdu aut.
- Okamžité odtahy aut, která blokují cyklisty, a to i v případě rozvážkových služeb.
- Spolupráce s policií a posílení kontroly v exponovaných časech (např. mezi 16–18 hodinou).
Rada na závěr: Myslete i na ostatní
Stát se ohleduplným řidičem, cyklistou nebo chodcem by v dnešních městech mělo být samozřejmostí. Toronto šlo příkladem, jak jednoduchou změnou pravidel skutečně přidat na bezpečnosti – ať už v centru, nebo na periferii. A kdo ví, jaká opatření se brzy objeví třeba u nás v Plzni nebo Ostravě?
Pokud plánujete letos cyklovyjížďku nebo jen přemýšlíte, kde auto bezpečně zaparkovat, zkuste na chvíli vystoupit z vlastních zvyklostí. Vždyť jde o zdraví – i těch ostatních kolem vás.