Konec pokut? Nová auta v Česku i EU už letos automaticky omezí rychlost díky ISA

Od července 2025 musí být všechna nová auta v EU včetně České republiky vybavena technologií ISA. Jak funguje automatické omezení rychlosti, komu systém pomůže, na co si dát pozor? Přehled i praktické tipy ve článku.

Od července 2025 již v Česku i celé Evropské unii nenajdete nové osobní auto bez technologie ISA. Tento chytrý systém bude sledovat, jak rychle skutečně jedete, a pokud překročíte povolenou rychlost, okamžitě zasáhne – nejdřív varováním, v případě ignorace ale dokonce i snížením výkonu motoru.

Jak technologie ISA vlastně funguje?

Možná už znáte některé asistenční systémy z českých silnic – detekce únavy, nouzové brzdění nebo adaptivní tempomat. ISA (Intelligent Speed Assistance) je ale zásadní vylepšení – od července bude povinnou výbavou pro všechny nové modely prodávané v EU, včetně Škody, Hyundai vyráběné v Nošovicích i dalších značek.

Princip je jednoduchý: vůz sleduje dopravní značky pomocí kamer, zároveň čerpá informace z GPS a aktualizovaných map (například HERE nebo TomTom). Když radar/AI detekuje, že překračujete rychlost – upozorní vás zvukem nebo vibrací. Nestihnete zareagovat? Systém pozvolna sníží rychlost na limit, který v daném úseku platí. Pokud chcete jet rychleji, musíte ISA před jízdou manuálně vypnout.

Co to znamená pro české řidiče?

  • Méně pokut – Pokud patříte k těm, kteří občas nestihnou sledovat každou značku v hustém městském provozu, ISA pro vás bude neocenitelným pomocníkem. Riziko nečekané radarové pokuty nebo „pozdravu“ z automatických kamer výrazně klesne.
  • Bezpečnější silnice – Evropská rada pro bezpečnost dopravy odhaduje, že počet smrtelných nehod by se mohl snížit až o 20 %. Podobně klesne i celkový počet kolizí!
  • Kritika i obavy – Systém samozřejmě není bez chyb. Může chybně vyhodnotit značku například po nedávné změně dopravního značení, nebo když mapa není aktualizovaná. Někteří řidiči, hlavně zvyklí na dynamickou jízdu, mohou považovat zásahy ISA do řízení za příliš omezující.

Praktické tipy: Jak se s ISA sžít v každodenním provozu?

  1. Vyzkoušejte si systém co nejdříve – Pokud si v létě pořídíte nový vůz, věnujte první jízdě čas na pochopení chování ISA. Zkuste si i jeho vypnutí – podle pravidel to půjde před každou jízdou, jako u systému start-stop.
  2. Dávejte pozor na aktualizace navigace – Pravidelně aktualizujte své mapy, aby systém správně rozpoznal aktuální limity, hlavně ve městech, kde se značky často mění.
  3. Nezapomeňte: odpovědnost je stále na vás – I když ISA sníží vaši rychlost, stále platí, že plně ručíte za chování svého auta na silnici. Systém je asistent, ne autopilot.

Co přináší budoucnost – budeme jezdit „podle auta“?

Jako někdo, kdo denně brázdí D1 i malé silnice kolem Brna, vidím zavedení ISA jako nevyhnutelný krok. Ne každý řidič má vždy oči na stopkách – distra­kce jsou všude. Pokud díky ISA opravdu klesne počet mrtvých na našich silnicích, stojí za to dát systému šanci. Poučme se z pilotních projektů a doufejme, že český selský rozum nalezne s touto novinkou společnou řeč.

A jak jste na tom vy? Uvítáte, když vám auto samo „stáhne plyn“, nebo to berete jako zásah do vaší svobody? Sdílejte svůj názor!