Konec nabíječek? Němci testují průlomové nabíjení elektromobilů za jízdy

Bezdrátové dobíjení elektromobilů přímo na silnici může už brzy změnit vše, co jsme věděli o nabíjení. Jak fungují e-koridory a kdy se dočkáme změny i v Česku?

Možná už za pár let nebude potřeba se složitě tlačit k nabíječkám u obchodních center. Elektromobily by mohly energii doplňovat rovnou na cestách, a to díky nové technologii, kterou nyní testují vědci z německé Technické univerzity v Braunschweigu. Zkoušejí řešení, které by mohlo prodloužit dojezd elektroaut až o pětinu – a vám výrazně usnadnit život.

Proč bezdrátové dobíjení přímo na silnici?

Představte si, že jedete z Prahy do Brna po dálnici D1, a místo plánování zastávky u nejbližší E.ON nebo ČEZ rychlonabíječky prostě jedete dál. Během samotné jízdy se vůz průběžně dobíjí pomocí indukčních cívek zabudovaných ve vozovce – ty energii předávají elektromobilu, aniž byste museli kamkoliv zajíždět.

Nižší náklady na baterie i méně starostí

Jednoduchá myšlenka: pokud auto lze účinně dobíjet přímo při jízdě, není třeba mít v elektromobilech obří a drahé baterie. To může snížit výrobní náklady, výslednou cenu aut pro spotřebitele a navíc šetřit životní prostředí. Pro řidiče, kteří se nejvíc pohybují v městských zónách, kde by bylo možné technologii zavést třeba v rámci rekonstrukcí silnic, by tento systém mohl znamenat skoro úplné odbourání potřeby běžného nabíjení.

Elektrifikované koridory na dálnicích už nejsou sci-fi

Němečtí experti již pracují na koncepci tzv. e-koridorů – dvacetipětikilometrových úseků dálnic vybavených indukční technologií. Moduly je možné pokládat během stavby nebo oprav silnice. Samotné cívky jsou ukryté asi deset centimetrů pod asfaltem, takže řidiči o nich téměř nevědí. Výjimkou jsou pouze kabely na okrajích komunikace, které zajišťují propojení se sítí a řídícími jednotkami.

  • Praktický zisk pro běžné uživatele elektromobilů: Dojezd prodloužený až o 20 % už při současných testech.
  • Výhled do budoucna: S dalším rozšiřováním technologie by pro řadu motoristů mohlo nabíjení „za jízdy“ znamenat skutečný konec nutnosti hledat nabíječku někde po městě nebo na pumpě.
  • Podpora domácích firem: Projekt eCharge spojuje nejen vědecké instituce, ale také firmy z automobilového, silničního i energetického sektoru – což otevírá nové příležitosti pro české technologie i pracovní trh.

Pilotní projekt? První úspěchy v praxi už jsou

Možná to zní až příliš futuristicky, v Německu ale už běží pilotní testy v městském provozu. Právě v Braunschweigu jezdí od roku 2014 městský elektrický autobus, který průběžně nabíjí svou baterii indukčně na vybraných zastávkách.

Pokud se technologie e-koridorů osvědčí, je docela možné, že podobné úseky už brzy najdeme nejen na německých, ale i českých dálnicích – například na aktuálně rekonstruované D35 nebo v okolí nového pražského okruhu.

Co to znamená pro vás?

Přelom ve způsobu nabíjení může v nejbližších letech změnit způsob, jak elektromobil bereme a používáme. Rozvoj bezdrátového nabíjení za jízdy otevírá cestu k pohodlnějším, dostupnějším a ekologičtějším elektrickým vozům na českých silnicích. Zbývá už jen otázka: Budeme v roce 2030 ještě vůbec hledat volné nabíječky?