Konec hybridů? Jejich omezení může přijít dříve než samotný zákaz spalováků

Přijdou plug-in hybridní auta o svůj význam dříve, než se čekalo? Proč reálně nejsou tak ekologická a jak ovlivní chování řidičů a přísnější evropská regulace nabídku na českém trhu v roce 2025?

Možná jste si v posledních letech také všimli, jak se plug-in hybridy objevily téměř v každé druhé reklamě na nové auto. Měly být zelenou vstupenkou do budoucnosti mobility, elegantním mostem mezi tradičními motory a elektromobily. Jenže ukazuje se, že jejich „zelenost“ je spíš na papíře než v reálném provozu. A v roce 2025 se v Evropě i Česku diskutuje, jestli není čas hybridy ještě přísněji regulovat.

Proč hybridy nesplňují očekávání?

Papírově vše vypadá krásně: plug-in hybridní vozy (PHEV) mají deklarovanou spotřebu často pod dva litry na sto kilometrů. Svezete se po Praze a ve výsledcích to vypadá, že vlastně skoro nejezdíte na benzín ani naftu. Jenže realita na českých silnicích vypadá úplně jinak.

  • Většina řidičů dobíjí baterii minimálně nebo dokonce vůbec.
  • Plug-in hybridy tak většinu času fungují jako klasická benzínová auta.
  • Reálná spotřeba často překračuje 4–5 litrů na 100 km, u firemních flotil i 8 litrů.

Podle údajů respektovaného německého institutu Fraunhofer ISI je poměrně velká část plug-in hybridů na silnicích využívána vlastně pouze jako tradiční auta. Dává to smysl: jestliže uživatel nevyužívá veřejnou dobíjecí síť, což v menších městech typu Plzeň nebo Hradec Králové není ještě tak jednoduché, přínos hybridní technologie je minimální.

Bruselská rázná reakce a změny v emisních limitech

Důkazy o „neekologičnosti“ hybridů kolovaly mezi odborníky už dlouho, ale výraznější reakce ze strany EU přišla až v roce 2022. Tehdy Evropská komise rozhodla: od roku 2026 začnou platit přísnější pravidla pro výpočet emisí CO2 u plug-in hybridních aut. Konečně se bude zohledňovat i skutečné chování řidičů, nejen teoretické údaje automobilky.

Co to znamená v praxi? Pokud se ukáže, že průměrný český řidič plug-in hybrid opravdu téměř nedobíjí, budou muset výrobci započítat vyšší emise. To pro ně představuje velký problém – a pro zákazníka? Auto ztratí status „ekologického“ a přestane lákat na nižší silniční daň nebo parkování zdarma.

Bude v roce 2030 ještě hybrid v nabídce?

V tuto chvíli to vypadá, že plug-in hybridy budou mít v Česku čím dál těžší pozici. Elektromobily jsou dostupnější, s lepším dosahem i sítí nabíječek – podívejte se například na rozvoj stanic E.ON nebo ČEZ podél D1 a kolem Brna. Navíc už i v menších obcích roste počet veřejných dobíječek a domácí nabíjení není sci-fi ani pro panelák v Ostravě.

Odborníci soudí, že do zákazu prodeje nových spalovacích vozidel (stále plánovaného na rok 2035) mohou typické plug-in hybridy téměř zmizet z trhu. Jako mezimodel se prostě nestihnou pořádně zabydlet.

Co to znamená pro vás?

  • Zvažte, jak a kde skutečně jezdíte – pokud plug-in hybrid nedobíjíte pravidelně, nedává ekonomicky ani ekologicky smysl.
  • Sledujte změny v zákonech a pobídkách: některé obce už dnes omezují parkování hybridům, které neprokazují reálný elektrický provoz.
  • Plánujete nové auto? Prozkoumejte možnosti čistě elektrických modelů – jejich nabídka v Česku v roce 2025 už opravdu není „jen o Tesle“.

Je docela možné, že až budete pořizovat nové auto v roce 2030, plug-in hybrid už jako volba nebude figurovat. Rozmach elektromobility je rychlejší, než kdokoliv čekal, a hybridy tak mohou skončit v dopravní historii spíš jako slepá ulička než přechodné řešení.

Jaké máte s hybridem zkušenosti vy? Podělte se v komentářích nebo článek uložte – téma rozhodně bude aktuální i za pár let.