Kdo řídí lépe – muži, nebo ženy? Aktuální studie ukazují zcela jasné rozdíly

Ženy podle statistik bourají méně, muži zase dominují v motorsportu. Moderní studie přinášejí překvapivá fakta o tom, jak pohlaví ovlivňuje styl a bezpečnost jízdy na českých silnicích.

V otázce řízení aut se debatuje už léta. Často slýcháme stereotypy, přestože víme, že ženy i muži jsou si rovni a zaslouží si stejný respekt. Je však přirozené, že v některých situacích bývají lepší muži, v jiných ženy. Jak je to ale doopravdy za volantem – co říkají čísla a odborníci v roce 2025 právě v Česku?

Spor o to, kdo je lepší řidič, neutichá už generace. I dnes, kdy se silnice v Praze nebo Brně více plní elektromobily, zůstává živý. Ale podívejme se tentokrát na fakta bez předsudků.

Statistiky mluví jasně: Ženy bourají méně a bezpečněji

Podle dat z britské pojišťovny Confused.com, která analyzovala přes 585 000 soudních případů spojených s dopravními přestupky za rok 2017, stáli v 80 % případů viníci z řad mužů.

Muži způsobili více než dvě třetiny nehod a často s vyšší škodou. Navíc, 23 % mužů porušilo rychlostní limit oproti pouhým 7 % žen. Pokud jde o jízdu pod vlivem alkoholu, je rozdíl ještě markantnější: pětkrát více mužů než žen.

  • V roce 2023 v ČR podle Centra dopravního výzkumu proběhlo 94 945 nehod; ženy způsobily jen 11,4 % z nich.
  • Při bodovém systému měly ženy na svědomí jen necelých 20 % udělených bodů.

Muži mají tendenci riskovat, což dokazují i statistiky nehodovosti v Česku.

Proč jsou rozdíly tak výrazné?

Nelze říci, že muži neumí řídit. Podle odborníků jde spíše o chování na silnici: muži častěji riskují, řídí agresivněji a mají sklony k porušování pravidel. Ženy bývají ukázněnější a opatrnější, což z nich dělá bezpečnější řidičky v běžném provozu.

Pokud se podíváme na dovednosti, mají muži dle světových studií lepší prostorovou představivost a soustředění. I proto v motorsportu – od rallye Šumava po elitní F1 – naprostou většinu tvoří právě muži. Jen pár žen se dokázalo prosadit v elitních soutěžích, například Lella Lombardi bodovala v F1 už v roce 1975.

Výzkumy zároveň potvrzují, že ženy se více trápí s couváním a parkováním, což může pramenit z odlišného prostorového vnímání. V běžné dopravě to však nemá zásadní dopad na bezpečnost.

Typický přestupek? Překročení rychlosti – tady muži dominují.

Souhrn: Bezpečnost na prvním místě

Čísla jsou neúprosná. V českém provozu působí ženy opatrněji, zatímco muži ovládají svět motorsportu. Žádné pohlaví však nemá „monopol na volant“ – silniční bezpečnost je hodnotou pro každého. Ať už jezdíte po dálnici D1, nebo se probíjíte špičkou v Ostravě, klíčem je vždy zodpovědné chování.

Statistiky ukazují trendy, ne pravdu o jednotlivci. Mnoho mužů jezdí ukázkově bezpečně a některé Češky zvládnou okruh v Mostě lépe než leckterý profík. Vzájemný respekt na cestách může být inspirací pro všechny – na značce vozu ani na pohlaví totiž opravdu nezáleží.