V roce 2025 se automobilový trh v Evropě mění rychleji než kdy dříve. Podle nejnovějších údajů je téměř každé desáté letos registrované auto v Evropské unii čistý elektromobil poháněný bateriemi. Zajímavé je, že zatímco poptávka po elektrických autech prudce roste, zájem o benzin a naftu stále klesá – a to i přesto, že tradiční spalovací motory stále tvoří více než polovinu všech čerstvě zaregistrovaných vozů.
Domácí nabíječka elektromobilů (zdroj: Zaptec / Unsplash)
Dvojciferný nárůst – elektromobily lámou rekordy
Za první čtvrtletí letošního roku bylo v Evropské unii prodáno už 224 145 čistě bateriových elektromobilů (BEV). Meziročně se jejich podíl na trhu téměř zdvojnásobil. Oproti tomu plug-in hybridy, tedy auta kombinující elektromotor a spalovací motor, začínají mírně ztrácet půdu pod nohama a aktuálně představují 8,9 % všech nových registrací. Tento trend potvrzuje, že evropští řidiči už sahají spíše po „čisté elektřině“ bez kompromisů.
Benzin i nafta: čas zpomalit
Přestože dohromady auta na benzin a naftu pořád drží v nové registracích jasnou většinu (52,8 %), jejich „zlaté časy“ jsou na ústupu. Podle statistik v posledních letech citelně klesají zejména prodeje dieselů, které se v minulosti těšily velké popularitě mimo jiné i v Česku. Dopad má zejména renomé po kauze Dieselgate, ale také rozšiřující se zákazy vjezdu těchto aut do center měst, například v Praze nebo Brně.
Kde elektromobily vítězí? Lokální příklady
- Německo: meziročně se prodalo o 29,3 % více elektromobilů. Značky jako Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz se soustředí na rozšiřování nabídky elektrických modelů.
- Francie a Španělsko: Růst elektrických vozů dosahuje 42,7 % ve Francii a rekordních 110,3 % ve Španělsku. Ve francouzských městech už je veřejné dobíjení samozřejmostí.
- Rumunsko: Absolutní fenomén. Zájem o BEV zde narostl o 408 %. Za tímto nárůstem stojí hlavně lokálně vyráběná Dacia Spring – jednoduše dostupná a cenově přívětivá volba pro domácí trh.
LPG versus CNG: proč Češi sázejí na plyn?
Trh s plynovými vozy v Česku zažívá proměnu. LPG vozy (na zkapalněný ropný plyn) získávají na oblibě, zatímco prodeje CNG (stlačený zemní plyn) kvůli vysokým cenám stagnují. Jak říká Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu:
„Pokud porovnáme nárůst popularity LPG se současným útlumem CNG vozidel, velkou roli hraje politika domácí značky Dacia. Klíčovým faktorem posledního roku je ale určitě cena paliva. CNG podražilo téměř na dvojnásobek, u LPG je růst výrazně mírnější. Proto podle mě LPG v následujících měsících ještě poroste.“
Co si z toho odnést?
- Elektromobilita je už realita, nikoli budoucnost. Infrastruktura v Česku roste, dnešní Škoda nebo Hyundai nabízí čistě elektrické modely za ceny srovnatelné s dieselem před pár lety.
- Diesely a benzin ztrácí tempo. Zvlášť pokud často jezdíte do centra velkých měst, za pár let už tam se spalovacím motorem možná vůbec nevjedete.
- Plyn je v Česku stále „zlatá střední cesta“ — zvlášť LPG, jehož provozní náklady při dnešních cenách drží velmi nízko.
Zajímavost na závěr: Podle některých analýz se v Praze každé třetí nové auto využívá alespoň částečně elektrický pohon (hybrid nebo BEV). Tedy trend, který si místní řidiči velmi rychle osvojili. Otázkou zůstává, jak na to zareagují malé autodílny a zvyknou si na servisování bateriových aut – už teď se v této oblasti školí stovky českých mechaniků.
Zvažujete koupi auta v roce 2025? Věnujte pozornost nejen ceně, ale i možnostem dobíjení a dlouhodobým nákladům na provoz. Budoucnost mobility je už tady – a je výrazně zelenější.