Letectví se dlouhodobě potýká s vysokými emisemi škodlivin. Zatímco u automobilů už začínají elektroauta na silnicích převládat, letadla tuto možnost zatím nemají. V roce 2025 se ale vše začíná měnit – díky novému konceptu hybridního letadla od vědců z MIT může být létání čistší než kdy předtím.
Letadlo společnosti Lufthansa
Foto: Kevin Hackert / Unsplash
Americká univerzita posouvá letectví blíž udržitelnosti
Není žádným tajemstvím, že Massachusettský technologický institut (MIT) patří ve výzkumu k naprosté špičce. Právě jejich tým představil návrh hybridního elektrického letadla, které by mohlo zásadně snížit emise oxidů dusíku – podle propočtů až o 95 %. Vedoucí projektu, profesor Steven Barrett, otevřeně říká, že jde o technologickou výzvu. Na druhou stranu nejsou žádné fyzikální překážky, proč by se tento koncept nemohl stát realitou i pro běžné aerolinky, včetně těch, které znáte z ruzyňského letiště.
Navíc se tím elegantně obchází problém: baterie vhodné pro klasické elektrické letadlo bychom dnes na trhu hledali marně – jsou příliš těžké a objemné. Právě hybridní řešení by mohlo být odpovědí současnosti.
Oxidy dusíku – tichý zabiják
Možná si říkáte, proč je nutné oxidy dusíku vůbec řešit. Tyto sloučeniny vznikají při spalování leteckého paliva a řada výzkumů je spojuje s rozvojem respiračních i srdečních onemocnění. Podle posledních statistik v Evropě ročně zemře v souvislosti s emisemi z letecké dopravy až 16 000 lidí. Menší koncentrace těchto plynů tak mohou znamenat nejen čistější vzduch nad Prahou, ale skutečně i větší šanci na zdravější životní prostředí.
Jak hybridní letadlo funguje? Jednoduše a chytře
Středobodem nového konceptu je speciální spalovací turbína, umístěná v nákladním prostoru letadla – to je rozdíl oproti běžným proudovým motorům. Tato plynová turbína pohání generátor, jenž vyrábí elektřinu. Výsledná elektrická energie pak pohání vrtule umístěné pod křídly. Emise, které při tom vznikají, se zachycují do systému na jejich úpravu. Teprve po důkladné filtraci odchází pouze vyčištěné plyny do ovzduší.
Otázkou však zůstává, o kolik tento mechanismus sníží prostor pro zavazadla nebo jak ovlivní celkovou nosnost letadla. Odpovědi budou jasné až s další fází vývoje.
Inspirace z kamionů na českých dálnicích
Pokud často cestujete po dálnici D1, znáte ekologická pravidla pro nákladní vozy. Právě v těchto vozidlech už nějakou dobu fungují systémy na redukci emisí, například technologií AdBlue. Tým z MIT se inspiroval právě tímto – a zkusil tento nápad přizpůsobit leteckému provozu, kde podobné filtrace kvůli konstrukci letadel dosud nebylo možné.
Proč potřebujeme nový koncept?
Nasazení filtračních systémů do tradičních letadel by vedlo ke dvěma zásadním problémům: ztrátě tahu motoru a vyšší spotřebě paliva. Hybridní pohon ale umožňuje efektivnější kontrolu emisí bez těchto nevýhod. Kdy se však s takovým letadlem skutečně proletíme mezi Prahou a Brnem nebo třeba do Paříže? Zůstává otázkou – rozhodující bude další testování a ochota aerolinek i regulačních úřadů ke změně.
Co si z toho vzít?
- Letecká doprava má zásadní vliv na kvalitu života i zdraví lidí v Evropě.
- Hybridní elektrická letadla mohou představovat průlom v řešení emisí, aniž by byl potřeba masivní rozvoj bateriových technologií.
- Přenos zkušeností z nákladní silniční dopravy do letectví může přinést překvapivě účinné inovace.
Letadla, co vypouštějí skoro nulové množství oxidů dusíku? Zní to jako sci-fi, ale už v příštích letech to může být realita nejen na Newyorském letišti Johna F. Kennedyho, ale i u nás v Praze.