Ford v Evropě a Británii končí se spalovacími motory: Přichází éra elektromobilů

Ford v Evropě i Velké Británii od roku 2030 přestane prodávat auta s benzínem a naftou. Firma vše vsází na elektromobily – co to znamená pro české řidiče a jak je přechod připravený?

Opravdu se to děje: Ford, jedna z nejznámějších automobilek na našem trhu i evropských silnicích, oficiálně oznámil, že v roce 2030 přestane v Evropě i Velké Británii nabízet auta se spalovacím motorem. Benzín a nafta tak během několika let zmizí z nabídky Fordu a nahradí je čistě elektrické vozy – změna, která zasáhne nejen řidiče, ale i celý automobilový průmysl u nás.

Ford Focus v českých ulicích. Foto: Joern Florian Kahn / Pixabay

Jak bude přechod na elektřinu probíhat?

Již za pět let, tedy v roce 2030, se spalovací motor v novém Fordu v autorizovaném dealerství nekoupíte. Do té doby bude přechod plynulý: do roku 2026 dostanou všechny modely Fordu elektrickou nebo plug-in hybridní variantu. Na konci dekády už budou na evropských silnicích jezdit pouze elektrické Fordy.

  • Do roku 2026: Každý nový model Fordu elektrický nebo plug-in hybridní pohon
  • Po roce 2030: Kompletní konec spalovacích motorů
  • Užitková vozidla: Nulové emise – už od roku 2024 budou k dispozici čistě elektrické varianty Transit a dalších užitkových vozů

Proč sází Ford na elektřinu?

Automobilka dělá tento krok kvůli sílícím tlakům na ochranu klimatu, ale i kvůli tomu, jak se v Česku a celé Evropě mění přístup zákazníků. Ford investuje do roku 2025 neuvěřitelných 22 miliard dolarů do elektrifikace výroby a technologií – to je dvakrát víc než původně plánoval. V Kolíně nad Rýnem už vzniká velké centrum na výrobu elektromobilů, odkud v příštím roce vyjedou první čistě evropské modely.

Užitková vozidla tvoří až polovinu všech emisí z dopravy – proto Ford plánuje, že dvě třetiny užitkových vozů bude v roce 2030 tvořit elektro nebo plug-in hybrid. Ostatně, i české firmy z logistiky a stavebnictví cítí tlak na snižování uhlíkové stopy, takže zájem o bezemisní auta strmě roste.

Co to znamená pro české řidiče?

Přechod na elektromobily je v Česku hodně diskutované téma. Elektromobilita zatím není pro každého, hlavně kvůli infrastruktuře a vyšší pořizovací ceně. Na druhou stranu, stát i kraje už dnes podporují budování nabíjecích stanic – například v Praze nebo v Brně přibývá rychlonabíjecích bodů a některé firmy dokonce nabízí dotace na pořízení elektromobilu.

Pokud jste zvyklí na verze s benzínem či dieselovým motorem, poslední šance koupit „spalovák“ od Fordu se blíží. Možná je čas začít sledovat nabídky elektromobilů – třeba Focus v elektrické verzi už dnes slušně konkuruje i domácím značkám jako Škoda nebo Hyundai.

Na co byste si měli dát pozor?

  • Počítejte s vyšší pořizovací cenou elektromobilu – ale také s nižšími provozními náklady.
  • Zkontrolujte dostupnost nabíjecí infrastruktury v okolí vašeho bydliště nebo práce.
  • Využívejte možnosti dotací nebo zvýhodněného parkování (například v Praze už platí pro elektrická auta speciální režim na modrých zónách).

Zajímavost na závěr

Věděli jste, že první elektromobil Ford vznikl už v roce 1913? Nakonec jej ale vytlačil masový Model T se spalovacím motorem. Teď, po více než 110 letech, se automobilový běh světa otáčí do kruhu – tentokrát už ovšem s výrazně lepšími technologiemi a reálnou podporou státu i trhu.

Ford se s benzínem a naftou v Evropě loučí. Otázka zůstává – jste na to připraveni?