Vlastnit starší automobil v Česku může brzy znamenat nejen více starostí, ale i navýšení pravidelných nákladů. Evropská komise představila návrh, podle kterého budou auta starší deseti let muset každý rok projít technickou kontrolou. A protože průměrný věk vozidel na českých silnicích už přesáhl 16 let, týkalo by se to statisíců řidičů.
Proč vůbec každoroční kontroly?
Evropská unie chce zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň snížit ekologickou zátěž. Starší auta totiž podle statistik mnohem častěji selhávají, což zvyšuje počet nehod i množství škodlivých emisí. I proto Brusel navrhuje, aby každé vozidlo starší deseti let muselo projít technickou kontrolou každý rok.
- Průměrný věk tuzemských aut: 16+ let
- Kontroly mají snížit počet nehod způsobených technickými závadami
- Očekává se záchrana až 7 000 lidských životů ročně v celé EU
Jaká jsou pravidla dnes?
V současnosti platí pro běžné osobní vozy povinná technická kontrola nejprve po čtyřech letech od první registrace a poté každé dva roky. U autobusů musí majitelé do stanice technické kontroly každoročně. Nová evropská pravidla přinesou srovnání podmínek napříč členskými státy – například Německo už podobný režim u vozidel zavedlo dříve.
Čeho se změny dotknou v Česku?
S ohledem na vysoký průměrný věk vozového parku se očekává, že změna zasáhne zhruba polovinu českých řidičů. Nejde jen o samotné kontroly, ale i o možné vedlejší dopady: zkrácení životnosti vozidel, větší zájem o ekologičtější vozy a růst poptávky po novějších autech, včetně těch na elektrický pohon.
Odborníci z Autoklubu ČR očekávají, že zavedení nového režimu zvýší počty návštěv na stanicích technické kontroly – v Praze nebo Brně je už dnes někdy potřeba rezervovat termín týdny dopředu.
Kdy se změny mohou objevit a co bude následovat?
Návrh Evropské komise zatím není definitivní. Musí ho potvrdit Evropský parlament a jednotlivé členské státy. Pokud získá dostatečnou podporu, ostrý start lze v praxi očekávat nejdříve v roce 2027.
- Čeká se na hlasování Evropského parlamentu a vlád členských států
- Vznikne jednotný režim pro celou sedmadvacítku
- Příprava na změny bude důležitá zejména pro majitele aut vyrobených před rokem 2015
Rychlé odpovědi: Co dělat jako majitel starého auta?
- Průběžně sledujte informace od Ministerstva dopravy a Autoklubu ČR
- Zvažte technický stav svého vozu a možné náklady na častější kontroly
- Přemýšlejte o modernizaci – podpora ekologických vozidel bude pravděpodobně růst
Fakta, která vás možná překvapí
Věděli jste, že při špatném technickém stavu vozu může být vaše havarijní pojištění dokonce neplatné? A v Evropě je stále asi 15 % vozového parku staršího 15 let.
Pravidelné technické kontroly nejsou jen „papírování“ – podle statistik Ministerstva dopravy ČR pomohly výrazně snížit počet nehod způsobených technickou závadou.
Co si myslím já?
Změna možná zkomplikuje život části českých domácností, přesto z dlouhodobého pohledu přinese větší bezpečnost silničního provozu. Pokud často jezdíte mezi Prahou, Brnem nebo Ostravou, nebojte se začít plánovat už teď – i když trochu předběhneme dobu, pořád platí: bezpečí na silnicích máme ve vlastních rukou.