EU plánuje každoroční technické kontroly pro osobní auta starší 10 let: Co znamenají chystané změny pro české řidiče

Evropská komise chystá každoroční technické prohlídky pro všechna auta starší 10 let. V Česku by změna zasáhla většinu majitelů, průměrné vozidlo má totiž přes 16 let. Co vše by pro vás nové pravidlo znamenalo a jak se připravit?

Vlastnit starší automobil v Česku může brzy znamenat nejen více starostí, ale i navýšení pravidelných nákladů. Evropská komise představila návrh, podle kterého budou auta starší deseti let muset každý rok projít technickou kontrolou. A protože průměrný věk vozidel na českých silnicích už přesáhl 16 let, týkalo by se to statisíců řidičů.

Proč vůbec každoroční kontroly?

Evropská unie chce zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň snížit ekologickou zátěž. Starší auta totiž podle statistik mnohem častěji selhávají, což zvyšuje počet nehod i množství škodlivých emisí. I proto Brusel navrhuje, aby každé vozidlo starší deseti let muselo projít technickou kontrolou každý rok.

  • Průměrný věk tuzemských aut: 16+ let
  • Kontroly mají snížit počet nehod způsobených technickými závadami
  • Očekává se záchrana až 7 000 lidských životů ročně v celé EU

Jaká jsou pravidla dnes?

V současnosti platí pro běžné osobní vozy povinná technická kontrola nejprve po čtyřech letech od první registrace a poté každé dva roky. U autobusů musí majitelé do stanice technické kontroly každoročně. Nová evropská pravidla přinesou srovnání podmínek napříč členskými státy – například Německo už podobný režim u vozidel zavedlo dříve.

Čeho se změny dotknou v Česku?

S ohledem na vysoký průměrný věk vozového parku se očekává, že změna zasáhne zhruba polovinu českých řidičů. Nejde jen o samotné kontroly, ale i o možné vedlejší dopady: zkrácení životnosti vozidel, větší zájem o ekologičtější vozy a růst poptávky po novějších autech, včetně těch na elektrický pohon.

Odborníci z Autoklubu ČR očekávají, že zavedení nového režimu zvýší počty návštěv na stanicích technické kontroly – v Praze nebo Brně je už dnes někdy potřeba rezervovat termín týdny dopředu.

Kdy se změny mohou objevit a co bude následovat?

Návrh Evropské komise zatím není definitivní. Musí ho potvrdit Evropský parlament a jednotlivé členské státy. Pokud získá dostatečnou podporu, ostrý start lze v praxi očekávat nejdříve v roce 2027.

  • Čeká se na hlasování Evropského parlamentu a vlád členských států
  • Vznikne jednotný režim pro celou sedmadvacítku
  • Příprava na změny bude důležitá zejména pro majitele aut vyrobených před rokem 2015

Rychlé odpovědi: Co dělat jako majitel starého auta?

  1. Průběžně sledujte informace od Ministerstva dopravy a Autoklubu ČR
  2. Zvažte technický stav svého vozu a možné náklady na častější kontroly
  3. Přemýšlejte o modernizaci – podpora ekologických vozidel bude pravděpodobně růst

Fakta, která vás možná překvapí

Věděli jste, že při špatném technickém stavu vozu může být vaše havarijní pojištění dokonce neplatné? A v Evropě je stále asi 15 % vozového parku staršího 15 let.
Pravidelné technické kontroly nejsou jen „papírování“ – podle statistik Ministerstva dopravy ČR pomohly výrazně snížit počet nehod způsobených technickou závadou.

Co si myslím já?

Změna možná zkomplikuje život části českých domácností, přesto z dlouhodobého pohledu přinese větší bezpečnost silničního provozu. Pokud často jezdíte mezi Prahou, Brnem nebo Ostravou, nebojte se začít plánovat už teď – i když trochu předběhneme dobu, pořád platí: bezpečí na silnicích máme ve vlastních rukou.