Elektromobily Škoda od roku 2025: Energii načerpají i vrátí vašemu domu

Od roku 2025 umožní nové modely Škody nejen nabíjet ze sítě, ale také napájet domácnost. Technologie V2G otevírá Čechům možnosti úspor i lepší využití obnovitelných zdrojů. Podívejte se, jak to využít.

Rok 2025 přinese majitelům elektromobilů v Česku další užitečnou funkci, která může změnit způsob, jakým vnímáme automobil nejen jako dopravní prostředek, ale i jako součást domácí energetiky. Elektromobily Škoda (a dalších značek z koncernu Volkswagen) totiž brzy zvládnou nejen čerpat elektrickou energii ze sítě, ale i ji zpátky vracet do domu nebo do samotné elektrické soustavy.

Škoda ENYAQ iV, typický představitel nové éry elektromobilů

Co znamená technologie V2G a proč by vás měla zajímat?

Pojem V2G (Vehicle-to-Grid) se v posledních letech skloňuje stále častěji. Zjednodušeně jde o schopnost auta nejen přijímat proud, ale také jej v případě potřeby odevzdávat zpět. V praxi tak může vaše Škoda ENYAQ fungovat třeba jako záložní baterie pro dům v případě výpadku proudu nebo pomoci překlenout špičky v elektrické síti.

  • Doma: V zimě nebo během večerní špičky si například ohřejete vodu nebo rozsvítíte světla díky energii z vašeho auta.
  • V síti: Elektromobily tvoří obrovský, rozptýlený akumulátor, jenž může pomoci se stabilizací rozkolísaných dodávek z obnovitelných zdrojů.

Aktuální stav: Podpora u ENYAQ z Mladé Boleslavi i dalších

Škoda není v tomto ohledu žádným začátečníkem. Testy obousměrného nabíjení probíhají už od roku 2023, nejen v centrále v Mladé Boleslavi, ale i v Audi či Seatu. Hlavní zpráva? Od ledna 2025 budou modely stavěné na platformě MEB (tedy například ENYAQ, Q4 e-tron od Audi či Volkswagen ID.4) běžně podporovat V2G pro běžné zákazníky.

K čemu je to výhodné i pro běžného řidiče?

  • Auto jako záložní zdroj – užijete v nečekaných situacích (výpadek proudu, kempování apod.)
  • Možnost vydělat na stabilizaci sítě – některé energetické společnosti začaly v Evropě už nabízet programy, kdy vám za poskytnutí kapacity zaplatí nižšími cenami za elektřinu.
  • Pomoc životnímu prostředí – snižování potřeby špičkových elektráren, které většinou spalují fosilní paliva.

Problémy a otázky? Samozřejmě – hlavně životnost baterie

Jedním z hlavních témat zůstává životnost baterie. Běžný řidič totiž zvažuje, zda časté vybíjení a nabíjení na takovéto úrovni baterii moc neopotřebuje. Zkušenosti z Japonska, kde Nissan tuto technologii rozvíjí už více než deset let, ukazují, že pokud výrobce nastaví rozumné limity (auto nedovolí úplné vybití a přebíjení), dopad na životnost bývá jen mírný.

Jak se mohou Češi připravit a využít novinku naplno?

  1. Zajistěte kompatibilní domácí wallbox – některé starší dobíjecí stanice ještě obousměrné nabíjení neumí. Nové smart wallboxy od ČEZ, PRE, nebo E.ON už na tuto možnost často myslí.
  2. Sledujte nabídky energetických společností – v ČR už někteří hráči (například ČEZ či Nano Energies) testují, jak energii z „bateriového parku na kolech“ nejlépe využít.
  3. Vyhodnoťte svůj denní režim – ideální pro ty, kdo parkují auto většinu dne doma nebo v práci, kde je možnost obousměrné nabíjení využít.

Co mě na této technologii nejvíc překvapuje?

Fascinuje mě, jak rychle se spojila oblast elektromobility s tématem energetické soběstačnosti. Je to kombinace, která před pár lety ještě působila jako sci-fi. Přitom už teď se v Česku buduje reálný základ pro období, kdy každý elektromobil bude malou, domácí elektrárnou. Kdo z Čechů rád inovuje a rád ušetří – má v roce 2025 reálnou možnost být „u toho“.

Fakt na závěr

V roce 2024 zůstalo v evropských sítích nevyužito přes 6 800 GWh elektřiny z obnovitelných zdrojů, protože ji nebylo kam uskladnit. S masovým rozšířením V2G budou elektromobily fungovat jako obrovské, chytré baterie. Škoda tak posouvá hranice toho, co od auta čekáme – nejen komfort na cestách, ale i klíčovou roli v energetice vaší domácnosti.