Elektromobily? Pro některé nesmysl. Čísla Tesly však mluví jasně

Přestože část veřejnosti elektromobily stále odmítá, statistiky i tržby Tesly ukazují jasný příběh: zájem o elektrická auta v Česku i ve světě dál roste. Podívejte se, o kolik Tesla navýšila prodeje, a proč se elektromobilita stává běžnou součástí našich silnic.

Debata o elektromobilech dokáže rozdělit i rodinný stůl při nedělním obědě. Přestože někteří Češi elektromobilitu pořád kategoricky odmítají a považují ji za slepou uličku, reálný zájem lidí o elektroauta roste dál. A finanční výsledky největšího světového výrobce – americké Tesly – to potvrzují mnohem výmluvněji než internetové diskuze.

Automobilka Tesla – královna současné elektromobility
Foto: Beat Jau / Unsplash

Čipový nedostatek? Tesla zvládla i to, konkurence jen přihlížela

Rok 2024 byl pro většinu tradičních automobilek velmi náročný kvůli nedostatku čipů. Tesla se s tímto problémem dokázala vypořádat překvapivě rychle a pružně – a díky tomu dál posilovala svoji pozici nejen na globálním trhu, ale i u českých zákazníků, kteří čekali na svůj Model Y i půl roku. Výsledek? Tesla ve třetím čtvrtletí prodala neuvěřitelných 241 391 vozů a zaznamenala čistý zisk 1,6 miliardy USD.

Tržby společnosti vzrostly meziročně na 13,76 miliardy dolarů, což je oproti loňsku slušný skok z původních 8,77 miliard. Tento růst potvrdil i burzovní trh – akcie Tesly vystřelily nahoru hned po zveřejnění čísel. A kdo si je koupil v lednu, má dnes o čem přemýšlet nad pivem s kamarády.

Tesla ve zrychlení. Evropa se stává klíčovým hřištěm

Plán Tesly je jednoduchý i ambiciózní – každý rok navýšit prodeje aut minimálně o 50 %. Tahle prognóza působí odvážně, ale trend snižování emisí po celé Evropě (včetně České republiky) dává jejím číslům pevnou půdu pod nohama. Připočtěte k tomu dlouholetý technologický náskok Tesly před německým Volkswagenem nebo francouzským Renaultem a scénář masivního rozšiřování elektroaut v Česku už nepůsobí jako sci-fi.

  • Nová továrna v Berlíně – první evropská giga-factory pro evropské zákazníky, včetně nás v Česku.
  • Kapacity v Texasu – zrychlení výroby i snížení čekacích lhůt.
  • Silný zájem Čechů – v roce 2025 už elektromobily běžně potkáte v Praze, Brně i Ostravě.

Praktický pohled: Je ten posun opravdu smysluplný?

Ano, pořád vyvstávají otázky ohledně recyklace baterií, výstavby dobíjecích stanic nebo cenové dostupnosti elektroaut. Ale jak dokazují aktuální čísla Tesly, lidé jsou ochotni investovat do nových technologií, když za to dostanou spolehlivost, servis i moderní výbavu. Chystáte se do showroomu? Předem si ověřte, kde v okolí pohodlně nabijete. V roce 2025 už to není problém ani u nás – Lidl, Kaufland, ČEZ nebo PRE rozšířily dobíječky ve většině větších měst.

Důležitý „wau“ fakt na závěr

Věděli jste, že v Česku se v roce 2024 prodalo přes 15 000 nových elektromobilů? V roce 2019 to přitom bylo necelých 950 vozů. Segment roste téměř exponenciálně a s novými modely (nejen od Tesly, ale i Škody, Hyundaie či Kie) už nemusíte dělat kompromisy mezi cenou, dojezdem a komfortem. Na českých silnicích začíná být elektrický provoz slyšitelný – a rozhodně to není tiché šustění zbytečné módy.

Tesla, a s ní celý trh s elektromobily, nastavují pro automobilky nové standardy. A Češi na to reagují vlastním tempem, ale s čím dál menším odporem. Je čas sledovat další kapitolu automobilové revoluce. Jak dlouho ještě budete stát stranou?