Elektrobus Škoda 34 BB: Tichá revoluce v ulicích Zlína a Otrokovic

Nový elektrobus Škoda 34 BB mění veřejnou dopravu ve Zlíně a Otrokovicích – je tichý, ekologický a už stihl najet přes 2500 km. Jaké má výhody, dojezd a co to znamená pro každodenní cestování v regionu?

Pokud se pohybujete po Zlíně nebo Otrokovicích, asi jste už zahlédli tichý a nenápadný elektrobus na lince MHD. Nový Škoda 34 BB byl do provozu nasazen teprve před pár dny, ale už teď urazil přes 2 500 kilometrů a rychle si získává přízeň cestujících.

Elektrobus ve Zlíně
Zdroj: DSZO

Jaký je účet po prvních dnech?

Oficiálně se s ním můžete svézt od 4. července 2025. První reakce cestujících i řidičů jsou překvapivě jednoznačné: hlavní rozdíl poznáte na první pohled i poslech. Elektrobus je skoro neslyšitelný, takže typické „bručení“ motoru je minulostí. Pokud jste zvyklí jezdit běžnými CNG nebo dieselovými autobusy, přijde vám jízda elektroverzí daleko komfortnější.

Nabíjení a dojezd: Praktická stránka věci

  • Běžný dojezd elektrobusu na jedno nabití: 100 km.
  • Celkový denní výkon díky průběžnému nabíjení na konečných u nádraží v Otrokovicích: až 270 km.
  • V garážích Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice byly nově instalovány speciální dobíjecí stanice – i díky nim se e-bus může rovnat výkonu běžných autobusů.

Co přináší elektrobus běžnému cestujícímu?

Není to jen ticho. Díky elektromotorům se snižují také lokální emise – v centru Zlína i v příměstských částech nebudete dýchat zbytečné zplodiny nebo prach. V horkých letních měsících navíc oceníte účinnou klimatizaci, která je dnes v nových vozech standardem a během vlny veder ji pár cest ujisté rádi přivítáte.

Chystají se další elektrobusy, nebo má budoucnost hybrid?

Betatest nového Škody 34 BB je jen začátek. Dopravní společnost už má ve flotile několik hybridních bateriových trolejbusů, které část trasy zvládnou i bez připojení ke troleji. To je v kopcovitém profilu Zlína obrovské plus – v některých úsecích můžete jet na baterku, jinde ekologicky po drátech.

Proč by vás to mělo zajímat?

  • Tišší město – reálný rozdíl poznáte třeba na zastávce Podvesná.
  • Méně emisí – pozitivní dopad na vzduch, který dýcháme denně.
  • Pohodlí – klimatizace a plynulý rozjezd ocení opravdu každý, kdo se v MHD přepravuje pravidelně.

Co bude dál?

Pokud se nová technologie osvědčí, není vyloučeno, že v dalších měsících přibudou ve Zlíně a Otrokovicích další elektrické vozy – možná i od lokálních firem jako SOR Libchavy. Budeme sledovat, jak se tento trend uchytí v regionu, který je MHD už tradičně otevřený a inovativní.

Závěrem: Zlín sází na moderní dopravu

Jestli jste elektrobus ještě nevyzkoušeli, doporučuji změnu. Zlín a Otrokovice ukazují, že i v roce 2025 není nutné cestovat v oblaku výfukových plynů – a že i městská doprava může být klidnější a šetrnější jak k lidem, tak k životnímu prostředí.